Kategorier
Tendenser

Tidlig kritik af Podcastindex

Er det længe ventede index en markedsmåling eller en fest for radiostationer?

Hold dig opdateret på det digitale

Jeg udgiver også Digital Ugerevy. Det er Danmarks mest komplette opdatering på sociale medier og digitale tendenser i mediebranchen. Og så er den gratis.

Knapt er Podcastindex (en podcastmåling i samarbejde mellem Danske Medier Research, DR, Radio24syv og Bauer Media) gået i luften, før der er kritik.

Kritikken (på Twitter) går på udvalget af podcasts i målingen. Søren Pedersen (udvikler hos Ekstra Bladet – @systemaddict) siger, det er “en smule vildledende”, at lederen af DR Medieforsking kalder Podcastindex en “markedsmåling”.

Årsagen til kritikken er udvalget af podcasts. For selvom der er åbent for alle, er der alligevel nogle forhold, der favoriserer partnerne og rammer de uafhængige, mener Thomas Noppen. Han er blandt andet formand for foreningen Prauda for uafhængige internetmedier og manden bag Netudgaven, der stod bag Kongerækken-podcasten (der nu lever videre i Politikens historieunivers).

Han skriver:


Kræver ‘audit’:

Noppens kritik handler om denne formulering på denne side hos Podcastindex:

Alle podcastere og broadcastere, der ønsker at deltage i målingen skal som udgangspunkt lade deres afviklingssystem gennemgå en 3. parts auditering.

Selve auditeringen sker i samarbejde med en uvildig tredjepart. Prisen for et audit varierer alt efter om afviklingssystemet tidligere har været auditeret, hvor mange der skal auditeres på samme tidspunkt mv. Det anslås at prisen vil være ca. € 2.500–3.000 for at gennemgå et audit.

Der er dog undtagelser:

Udgivere, der har podcasts, der samlet set på ugentlig basis har mindre end 3.500 download/streams og hvoraf ingen enkeltstående podcast opnår mere end 2.000 download/streams pr. uge behøver ikke gennemgå en audit proces før de optages på listen.

Dertil kommer, at det koster 1.500 kroner at komme på listen, hvis man ikke er medlem af Danske Medier.

Jeg spurgte Thomas Noppen lidt ind til, om bagatelgrænsen for ikke at behøve audit er sat lavt. Det er den, svarer han:

Vi rammer ihvertfald over bagatelgrænsen ugentlig – og hvem gider tilmelde sig en tjeneste, hvor man lige pludselig skal betale 2500 €, hvis det går godt?

Se tweet

Podcastindex har haft et langt tilløb. I oktober 2018 skrev MediaWatch, at målingen ville være klar “inden længe”.

Gå ikke glip af noget. Følg Digital Ugerevy »

Foto: Pixabay / Pexels

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *