Kategorier
Tendenser

Hvad er op og ned i Google, snippets og copyright-direktiv?

Medierne vil have penge for Googles snippets – så nu fjerner Google dem.

En af konsekvenserne af EUs copyright-direktiv fra maj måned er, at regeringerne har mulighed for at afkræve fx Google penge, hvis de bruger mediernes indhold i såkaldte “snippets” af en vis længde.

Nu er Google kommet med sit modtræk: De fjerner snippets som udgangspunkt, men gør det muligt for medier at få dem tilbage, hvis de virkelig vil – men uden betaling.


Måske skal vi starte med at få på plads, hvad snippets er. Der er tale om indholdsuddrag, som blandt andet kan se sådan ud:

Artiklen fortsætter under billedet

Google giver dermed medierne virkelig gode placeringer i søgeresultaterne – her havde jeg blot søgt på “Trump”.

Medierne vi have penge

Flere medier synes, at de placeringer er så interessante og bruger så meget indhold, at Google skal betale for det. Og det var den holdning, der fandt vej ind i direktivet.

Dermed har regeringerne i EU nu mulighed for ved lov at afkræve platforme som Google betaling, hvis de bruger mediernes indhold i længere formater end “meget kort” (en fantastisk gummiparagraf).

Medieanalytiker Thomas Bækdal har tidligere regnet lidt på, hvad udgiverne kan få ud af det økonomisk – og det er ikke meget. “There is no money in it, even if you manage to make it happen,” konkluderede han.

Frankrig har som det første land implementeret direktivet som lov. Derfor kræver de nu, at Google betaler for de snippets fra franske medier, de bringer i deres søgeresultater.

Nu har Google som nævnt svaret igen: De nægter at betale de franske medier, skriver Politico.

Googles ‘Vice President’ for News, Richard Gingras’, skriver i et blogindlæg:

“People trust Google to help them find useful and authoritative information, from a diverse range of sources. To uphold that trust, search results must be determined by relevance—not by commercial partnerships

That’s why we don’t accept payment from anyone to be included in search results. We sell ads, not search results, and every ad on Google is clearly marked. That’s also why we don’t pay publishers when people click on their links in a search result.”

Googles vej ud af direktivet

Google fjerner i stedet snippets/uddrag og giver medierne mulighed for selv at styre hvor meget indhold, de vil dele.

Samtidig melder Google ud, at de nu giver mulighed for flere for, at de kan styre hvilke dele af indholdet, der må/ikke må blive brugt i snippets af Google.

Det forklarer John Mueller, der er Webmaster Trends Analyst hos Google, i dette blogindlæg:

“Previously, it was only possible to allow a textual snippet or to not allow one. We’re now introducing a set of methods that allow more fine-grained configuration of the preview content shown for your pages.”

Googles greb er smart, fordi de bevæger sig ud af copyright-direktivet ved at fjerne de snippets, som Google tidligere placerede på søgeresultater uden aftaler med medierne.

Det har – ikke overraskende – fået nogle medier til at reagere. I en Digiday-artikel kalder Bertrand Gié det for “afpresning”. Han er chef for Le Figaro-gruppens nyhedsafdelinger på tværs af digital og print – og står i spidsen for Frankrigs digitale udgiverforening.

“You either have to agree to give them the digital rights for your content for free; otherwise, you will disappear from the search,” siger han.

Sagens kerne

Det er nu ikke helt sandheden, for medierne forsvinder naturligvis ikke helt fra søgeresultaterne. I stedet for afpresning handler det mere om, at man som medie ikke kan pålægge platforme som Google en særlig visning af ens indhold, som man også vil have penge for.

Det er kernen i sagen, skriver, Benedict Evans (der er partner hos Andreessen Horowitz) i en Twitter-dialog med JP/Politikens Hus’ administrerende direktør, Stig Ørskov.

Ørskov, derimod, ser det som en monopolvirksomhed, der giver “en kæmpe finger” til copyright-direktivet.

Som med de franske medier, lyder det dog til, at han tror, mediernes placering i søgeresultaterne er i fare (“adgang til at optræde med normale søgeresultater, hvis udgiverne fraskriver sig rettighederne”). Det lyder det ikke til den er – men de fremhævede snippet-placeringer er væk.

Fremtiden

Får franskmændende så noget ud af deres klager? Digiday-artiklen slutter af med denne interessante pointe:

“Whether or not the publishers will succeed is another matter. Publishers have the backing of the French government on this, but the German Federal Cartel office has previously ruled that Google had not abused its position in anti-competition cases put against it by publishers. The office stated that if the concept of “universal connectivity” is hampered by search engines like Google having to enter business negotiations with website owners, then users would suffer. Meanwhile, smaller publishers don’t have an issue with Google’s stance either, and acknowledge Google’s role in driving their page visits.”

Det er faktisk ikke første gang, vi ser dette scenarie.

Tilbage i 2013 kæmpede en række tyske medier for, at Google skulle betale dem penge for at bruge deres indhold i snippets/uddrag. Som svar fjernede Google snippets og viste kun mediernes overskrifter. Det betød så store fald i trafikken, at medierne bad om at få uddragene tilbage.


Tak for linktips til Patrick Arendahl Fahlström og Thomas Noppen.


Du kan læse mere om sagen i denne uges udgave af min opsamling, Digital Ugerevy.

Jeg udgiver nyhedsbrevene Digital Ugerevy og Products in Publishing.

Lars K Jensen

Lars er journalist af baggrund og har arbejdet med digital udvikling i mediebranchen i mere end 10 år, bl.a. som leder af Ekstra Bladets redaktionelle udviklingsteam og chef for produktudvikling hos Infomedia.

Han hjælper medier og virksomheder med at forstå deres brugere og udvikle deres digitale produkter. Lars udgiver også Digital Ugerevy.

Kontakt Lars på lars@larskjensen.dk

2 kommentarer til “Hvad er op og ned i Google, snippets og copyright-direktiv?”

På et eller andet tidspunkt sker dette:
https://imgur.com/a/wHiu5mD

Jeg må indrømme, at jeg stadig ikke forstår mediernes argumentation for, at Google skal betale for at vise snippets. Hele tekster (og måske større uddrag,) ja, men det giver ikke mening for mig, at 1-2 sætninger skulle være betalingskrævende.

Og *hvis* det ender med at være sådan, burde det vel gå begge veje, i “citathistorier” (eller hvad man nu end kalder det, når medierne bare copy/paster hinandens historier, ændrer et par ord, og publicerer.

Hej Michael

Tak for din kommentar.

Jep, man kan godt argumentere for, at citathistorier bør være inkluderet – som Thomas Bækdal bl.a. også nævner i denne Twitter-tråd:
https://twitter.com/baekdal/status/1177892512779919360

Faktisk er der nogen i den danske mediebranche, der har citathistorier i kikkerten – og gerne vil sætte ind, hvis citathistorierne bliver til deciderede “plankede” historier:
https://journalisten.dk/graverjournalist-angriber-citatreglerne-utidssvarende/

En anden ting er de uddrag og billeder, der bliver trukket, når man deler på LinkedIn, Twitter og Facebook – hvad med dem? Mit gæt er, at der ikke bliver rørt ved dem, fordi de øger sandsynligheden for trafik.

Bedste hilsner fra Lars

Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *