Kategorier
Tendenser

Medieblogger og Instant Articles

Det er umuligt at have en blog om nye medier uden at eksperimentere med dem 🙂

Jeg har alle dage været nysgerrig. Nysgerrighed var, hvad der drev mig til at starte denne blog i tidernes morgen, og det er på grund af nysgerrighed, at den har oplevet et hav af forskellige designs, mens mere eller mindre smarte funktioner er dukket op og (for nogles vedkommende) forsvundet igen.

Derfor er jeg selvfølgelig også nødt til at eksperimentere med Facebooks Instant Articles.

Instant Articles er en af de vigtigste begivenheder i medieteknologibilledet de seneste år. Formatet er muligvis ikke blevet den store succes (blandt andet fordi mange medier/udgivere er forsigtige…det er jo Facebook), men det har fået os til at snakke om performance. Altså, hvor hurtigt, stabilt og smart et website og en artikel loader. Og det er godt.

Hvordan kan det gå så stærkt..?

Kort fortalt går Instant Articles ud på at levere lynhurtige artikler, når du trykker dig ind på en artikel fra Facebook på din mobiltelefon. Denne nærmest ekstreme hastighed (og dermed forbedrede brugeroplevelse) kan kun lade sig gøre, fordi indholdet bliver publiceret direkte på Facebook.

Det er ikke det samme som, at du giver dit indhold til Facebook. Det betyder blot, at hvis man fra Facebooks mobil-app klikker på et link til en artikel, du har ‘registreret’ som Instant Article, så åbner den i den smarte visning. Hvis man klikker på linket fra facebook.com, et nyhedsbrev eller hvor man nu klikker på links, der ikke er Facebook-app’en, så åbner dit normale website.

Kort fortalt: Du giver Facebook en kopi af din artikel, som bruges til en hurtig visning i Facebook-app’en. Du kan derudover selv vælge hvilke artikler, du vil have ud som Instant Articles.

Instant Articles handler selvfølgelig også om penge. Jeg skal forsøge at gøre det kort, men det er en anden grund til, at medierne er forsigtige. Og flere vil gerne vide up-front, at de kan tjene gode penge, inden de kaster sig ud i noget som helst.

Her har jeg den fordel på Medieblogger, at jeg ikke tjener nogle penge, og derfor frit kan lade mig styre af min nysgerrighed. Det betyder, at hvis du lige nu sidder og læser denne artikel på din mobiltelefon, og du har fundet historien i Facebook-app’en, så kigger du lige nu på en Instant Article.

Teknik etc.

Jeg vil ikke grave for meget ned i teknikken bag (der er et link til en guide nederst i artiklen), men jeg vil dog lige nævne, at jeg bruger det officielle Instant Articles-plugin til WordPress. Det har Automattic (der står bag WordPress) været med til at bygge, så der er gode, stærke ressourcer bag. Det kræver, at du har/opretter en Facebook-side og en app, men det er virkelig hurtig klaret.

Hvis du vil have statistik, kan du faktisk kopiere din Google Analytics-kode ind via plugin’et. Så har du også lidt måling på artiklerne, hvis du går op i den slags. Du skal blot huske at sætte en kampagne op i din embed-kode, så du nemt i Google Analytics kan se hvilke visninger, der er i Instant Articles-regi.

Nederst i denne artikel er der et link til den Google Analytics-kode, jeg bruger.

Jeg er stadig i den begyndende fase, så jeg lærer fortsat meget om formatet. For eksempel, at man kan skubbe ældre artikler fra bloggen over i Instant Articles (så de også loader hurtigt, hvis de bliver besøgt fra Facebook-app’en) ved at lave den mindste ændring i dem og opdatere dem. Så klarer plugin’et resten.

Du kan se, at en artikel er klar som Instant Article, når der er et lille lyn oppe i højre hjørne på det preview, man kan se i Facebook-app’en, hvor linket er delt.

Bagsiden

Der er nogle ting man går glip af. Jeg vil jo gerne have faste læsere her på Medieblogger. Derfor har jeg under hver artikel en bette boks, der fortæller om nyhedsbrevet , hvor man nemt kan tilmelde sig, hvis man er nysgerrig.

Denne boks bliver indsat via et plugin kaldet ‘After Post Manager’, og det bliver altså strippet fra, når artiklen bliver skubbet over til Facebook. Det er ærgerligt, men det er ikke alvorligt for mig. Det kan det være for andre – og så må man altså finde en anden måde at gøre det på.

Hvis nogen ved hvordan, må man meget gerne smide en kommentar herunder 🙂

 

Opdatering:

…og så har jeg netop fundet ud af, at hvis man indsætter preformateret tekst i sin artikel i WordPress (jeg har sat min Google Analytics-kode ind), så bliver den sorteret fra og dukker slet ikke op i Instant Articles. Dén er værd at huske fremadrettet.

 

Læs mere / Grav dybere:

(Hold CTRL (CMD på Mac) eller SHIFT inde, når du trykker for at åbne links i nyt faneblad eller vindue. På telefon eller tablet skal du holde fingeren nede og vælge.)

? Læs: Nu får online-medierne bedre performance, og vi har Google og Facebook at takke for det (Medieblogger, 3. oktober 2016)

➡️ Besøg: Facebooks side om Instant Articles

⚡ Afprøv: Det officielle Instant Articles-plugin til WordPress

⚙ Se (og kopier): Den Google Analytics-kode, jeg bruger. Husk at udskifte “ANALYTICS-ID” med dit eget ID fra Google Analytics.

➡️ Besøg: ‘After Post Manager’-plugin’et til WordPress, der automatisk indsætter indhold efter en artikel (virker ikke med Instant Articles)

ℹ️ Guide: Sådan får du Instant Articles med WordPress (klub100.org / Mikael Lemberg, 7. maj 2016)

3 kommentarer til “Medieblogger og Instant Articles”

De kunne ikke drømme om andet ? Du kan se statistikken i Facebooks Publisher Tools (mener jeg se hedder), men det officielle Instant Articles-plugin lader dig også indsætte script-tagget fra andre analyse-services – måske også Piwik, det ved jeg faktisk ikke.

Svar

ja ja – betalingen er selvfølgelig med vores data. Kunne være modigt af Zuckerberg & Co. hvis de turde introducere betalingsordning a la: Kim betaler 1000 kr. om året – og til gengæld slipper han for datamining 😉

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *