Kategorier
Tendenser

Ejer Facebook den sociale graf? Og er Google på vej væk fra sociale tjenester?

Har Facebook det sociale overtag, mens Google i stedet nu fokuserer på operativsystemer, datahåndtering og den tredje verden? Noget kan tyde på det.

Foto: CoopératiqueI 2008 var et af de store slag om hvem, der ville komme til at “eje” den sociale graf, på engelsk ‘the social graph’, Facebook eller Google.

Den sociale graf er kort fortalt det netværk, vi alle udgør via sociale sites på nettet, som for eksempel netop Facebook. Tesen var, at hvem der end ejede denne graf ville have en ufattelig magt, fordi det ville blive her, vores relationer ville eksistere.

Googles Brad Fitzpatrick siger om den sociale graf, at den er “a the global mapping of everybody and how they’re related” og henviser til Wikipedia-artiklen om ‘the social graph’.

Google prøvede med forskellige tiltag som for eksempel Open Social og FriendConnect, som jeg nåede at have en kort flirt med her på Medieblogger, som skulle gøre det muligt for os at tage vores relationer med rundt på forskellige websites, men det slog aldrig rigtig igennem.

I stedet er det i stigende grad, Facebook der bliver brugt, når vi tager vores relationer med rundt, via deres Facebook Connect. Flere og flere websites bruger Facebook Connect, fordi det giver en oplagt mulighed for ens brugere for at tage deres Facebook-relationer og -informationer med ind på deres website.

Det vil blandt andet sige, at man kan skodde komplicerede ‘opret ny bruger’-formularer samtidig med, at det bliver nemmere at publicere indhold (der kan linke til ens website) på det sted, hvor ens brugere og deres venner færdes: Facebook.

Udover de to ovenstående Google-eksempler, er der også andre ting, der kan pege på, at Google er på vej væk fra sociale tjenester. Google købte mikroblogtjenesten Jaiku tilbage i september 2007, men alle der havde regnet med at se den sociale mikroblogplatform, der var bedre egnet til samtale en Twitter, integreret ind i Googles efterhånden store produktportefølje blev fælt skuffet. Google ønskede ikke at videreudvikle tjenesten, men blot at hyre de finner der stod bag. Google “relancerede” Jaiku som en open source-tjeneste, som alle kan hente og dermed køre deres egen Jaiku – koden bag bliver dog ikke vedligeholdt af Google, så produktet er i den forstand dødt.

Dorte Toft studsede også over, hvordan Google pralede med deres Twitter-konti, mens de havde ladet konkurrenten, som de selv ejede, lide en langsom død.

Heller ikke Googles ‘Knol’ (unit of knowledge), som skulle konkurrere med Wikipedia og være artikler, som brugerne selv kunne skrive om ting, som de ved noget om, kører som smurt. Knol formåede aldrig rigtig at blive det, hvilket kan skyldes, at tjenesten blev lanceret i et marked, der var godt og grundigt mættet af det efterhånden mægtige Wikipedia.

På vej væk fra sociale services?
Kigger man derudover på de seneste lanceringer fra Google, tyder det endnu mere på, at Googles drøm om at være hjertet i det sociale web er ved at være opgivet.

Google har på det seneste annonceret et kommende styresystem til computere, har i forvejen et styresystem til mobiltelefoner, en god internetbrowser (som der stadig udvikles meget aktivt på) og arbejder netop nu med en større opdatering af den bagvedliggende motor, der serverer søgeresultater for os.

Derudover er Google også gode til at strukturere de store mængder data, som de ligger inde med, eksempelvis omkring influenza.

Læg dertil Googles store engagement med henblik på at få IT og teknologi udbredt til den tredje verden, hvor man blandt andet arbejder med SMS-tjenester og mobile enheder. Kig blot på Google.org, der er Googles “charity arm” (Læs mere om Google.org på Wikipedia).

Det er ikke nødvendigvis nogen dårlig ting, at Facebook sidder på det sociale, mens Google satser på software og teknologier i den tredje verden, selvom konkurrence på et marked for det meste altid er godt. For det er også ensbetydende med, at Google for alvor er begyndt at kigge indad for at se, hvad man virkelig er gode til, og det er ikke sikkert, at sociale onlinetjenester står højt på denne liste.

Man kan føre argumentet, at den sociale graf er mere forretningskritisk for Facebook end Google, da søgefirmaet stadig har en lang række andre strenge at spille på. Facebook derimod er fuldt afhængige af de relationer og informationer, vi placerer der.

Foto: Coopératique

En kommentar til “Ejer Facebook den sociale graf? Og er Google på vej væk fra sociale tjenester?”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *