Afhængighed gennem begrænsning

Vores abonnenter betaler for kvalitet, så hvorfor forsøger vi at belønne dem med kvantitet?

Dette essay er flyttet. Det kan læses på larskjensen.dk.

6 kommentarer til “Afhængighed gennem begrænsning”

Ja, det burde være den vej, som medierne – mainstream som de smalle – burde gå af de årsager, som du nævner, men også for at slå det på – udover det kritiske syn og ressourcerne – at et medie med relevans er et, der faktisk agerer kurator . Tager imod – og viser mig ikke alle hylderne med 300 forskellige slags discount-jeans, men derimod hylden med de tre nøje fremstillede og holdbare jeans ( ja, okay – billedet halter lidt, but you get the drift ) .

Massevis af nyt ender med at drukne helheden for den enkelte.

Jeg holder det danske dagblad Information https://information.dk – og det er omfangsmæssigt en lille avis, der prioriterer at viderebringe et begrænset antal artikler ud fra det, som redaktører og journalist vurderer, er det vigtigste, som jeg bør vide om verden lige nu.

Jeg får få men gennemarbejdede artikler – og derfor nyder jeg i stigende grad at læse avisen hver morgen. Jeg kan jo altid finde mere på nettet, hvis jeg har tid og lyst senere på dagen,men det at nogen- for mig – har udvalgt nyheder til en start. Det finder jeg behageligt.

På Computerworld begrænsede vi for en del år siden antallet af artikler med måske 20-30% – og det resulterede i 20-30% flere læsere.

I mine øjne er det ret naturligt, for du har kun så mange klik at “give” til at site i løbet af en dag – måske 1-2 stykker i nyhedsbrevet.

Så hvorfor løbe i hamsterhjulet efter den ekstra læser med flere historier, det er ren faldende grænsenytte i den økonomiske teori. Så hellere være sikker på at ramme rigtigt ved at bruge tid på færre historier.

En anden ting er, at når alt er nyheder og ikke unikt så skal man råbe højt. Det koster på troværdighed. Det målte vi og ændrede kursen (Journalisten skrev om det her: http://journalisten.dk/computerworld-skruer-ned-klikbaskere-og-hamsterhjul).

Min erfaring er at det koster sidevisninger og besøgstal – men ikke alverden på unikke brugere.

Så i sidste ende handler det om hvorvidt din forretningsmodel er klikbaseret (bannere hvis priser falder og derfor kræver endnu flere klik) eller tættere bundet op på dit brand (forhåbentligt mere fremtidssikret).

Hej Lars

Tak for en god kommentar – det er altid rart at få eksempler fra nogle, der rent faktisk har forsøgt det. Og endnu bedre at se, at det fungerer 🙂

Bedste hilsner
// Lars

Rigtig godt indlæg – og tak for deling af info om The Information. Jeg har fulgt interesseret med fra sidelinien, men dejligt med noget info fra en abonnent. Det var lige denne info jeg manglede til at få min egen forretnings model på plads 🙂