I løbet af de seneste dage har det svirret med rygter om, hvad det mon var, Google ville lancere i dag. Det hyppigste gæt lød på en Facebook-integration i Gmail.
Sådan gik det dog ikke helt, da Google i dag præsenterede Google Buzz.
Buzz går, kort fortalt ud på, at Google vil indsamle indhold, der er relevant for dig som bruger, og præsentere det for dig. Dette indhold er beskeder, du selv skriver, billeder fra Flickr eller Picasa eller tweets på Twitter.
Google Buzz vil kigge på dine relationer i Gmail (hvem du har e-mail’et og talt mest med via instant messaging (Google Talk)) og præsentere dig for indhold fra disse personer og indhold, som Buzz mener er interessant for dig, enten fordi det matcher dig, eller fordi flere af dine venner finder det interessant.
Samtidig kan du og andre Buzz-brugere selv skrive opdateringer, som foregår direkte i browseren på din computer eller telefon, indtil videre kun iPhone og Android-telefoner.
Nogle vil måske kalde dette en Twitter-konkurrent, men det er nok mere en tjeneste som FriendFeed, der aggregerer indhold fra brugernes diverse sites/tjenester, der får sig en stor konkurrent.
Indtil videre kan Google Buzz kun trække indhold fra Twitter og altså ikke poste til Twitter, hvilket er en skam. Der er, så vidt jeg kan forstå, heller ikke Facebook Connect-integration, hvilket betyder, at du ikke kan finde dine Facebook-venner (som for mit vedkommende er der, jeg nok har mest kontakt med mine venner) på Google Buzz.
Til gengæld har Google Buzz den klare fordel, at den viser dig indhold fra nettet, og ikke bare ét socialt netværk. Google vil gøre for sociale medier, hvad PageRank-algoritmen gjorde for hjemmesider. Det handler med andre ord om relevans.
Google Buzz er allerede nu tilgængeligt på buzz.google.com, så der er ingen grund til at lade være med at lege med det 🙂
Mere information:
Du kan se denne video (som jeg fandt på itworld.com), hvis du vil vide mere om Google Buzz:
Du bør også læse disse to indlæg om Google Buzz:
- TechCrunch: Morning Buzz: Live From Google’s Major Step Into The Social Spotlight
- ReadWriteWeb: Live Blogging from Google: Launch of Google Buzz
Todd Jackson, Product Manager hos Google for Gmail og Google Buzz, har skrevet et indlæg om Google Buzz på den officielle Google-blog.
Teknologi-bloggen TechCrunch har en række screenshots fra Google Buzz.
På ReadWriteWeb skriver Frederic Lardinois om, hvorvidt Google Buzz kan klare sig, hvor FriendFeed ikke kunne. En okay analyse baseret på, hvad vi ved om Buzz indtil videre.
Her kan du se den fulde udgave af videoen om Google Buzz:
Og pludselig er “Google Buzz” ikke længere det mest populære “trending topic” (emne) på Twitter. Har Twitter fjernet det, fordi det er en potentiel konkurrent? (via @systemaddict)
9 kommentarer til “Google lancerer Google Buzz – det handler om relevans”
Google lancerer Google Buzz – det handler om relevans http://tinyurl.com/ybe86tk
Hovsa – opdagede lige pludselig at jeg har fået Buzz. Er for træt til at kommentere, så godt jeg har @larskjensen http://ow.ly/15DbX
Hovsa – opdagede lige pludselig at jeg har fået Buzz. Er for træt til at kommentere, så godt jeg har @larskjensen http://ow.ly/15Dd3
Hej Lars – Fantastisk gennemgang, ja det bliver spændende at se hvad der sker, måske du skulle tilføje, at Google over de næste dage vil rulle funktionaliteten ud på diverse Gmail-konti, så der er ikke noget, man skal downloade etc – Buzz kommer til dig!
k torben/ing.dk
Hej Torben,
Det er en vigtig pointe – nemlig at der ikke skal installeres app eller oprettes en brugerprofil et nyt sted.
Så tak for den tilføjelse 🙂
Vh Lars
@emme @larskjensen har måske en mening om det? http://medieblogger.dk/2010/02/09/google-lancerer-google-buzz-det-handler-om-relevans/
[…] gode Lars K. Jensen har på Medieblogger.dk beskrevet Google Buzz lidt bedre. Som han, vil jeg godt efterlyse bedre integration mellem de […]
Hep, har I set Henrik Føhns link til Poynter? Måske relevant for journalister lige at tjekker ud 🙂
http://bit.ly/9LA1jD
/Kenneth
Det er svært at forestille sig, at Google Buzz opfylder nogle behov som ikke allerede opfyldes af Facebook og Twitter, endvidere er der høje switching cost i forbindelse med skift til nye sociale netværk. Så mine forventninger til Google Buzz ligger på et meget lille sted, så er det sagt – kill-your-darlings.