I de seneste par dage har jeg skrevet en del omkring Microsofts indtog på FDIMs realtidsliste på realtime.fdim.dk.
Sagen er opsummeret indlægget ‘Microsoft-FDIM-forklaringen: Microsoft-applikationer bliver inkluderet i FDIM-listen – Regelændring på vej‘.
Som du kan læse i det indlæg, er der tale om, at Microsofts applikationer (Messenger samt online-applikationerne under ‘Live-paraplyen’) får lov at optræde på FDIMs topliste. En liste, der ellers kun er for websites, men det vil man lave om på med en regelændring.
Alt dette besvarer dog ikke et spørgsmål, der har eksisteret i lang tid: Nemlig hvordan Microsofts msn.dk-site kan lægge så højt hos FDIM.
Jeg vil understrege, at dette ikke handler om, at jeg skyder efter alle websites, der ikke er ekstrabladet.dk (hvor jeg arbejder) eller en af de andre “store”, men at jeg mener, der er grund til at betvivle, at msn.dk reelt har så meget trafik.
Start med at kigge på tallene fra FDIM, msn.dk er den mørkegrønne, der ligger nummer 3:
Lad os kigge på tal fra andre end FDIM. Eksempelvis Google Trends for Danmark:
Og Alexa.com:
Her er msn.dk kun lige synlig i bunden.
Så det rejser lidt spørgsmål om, hvordan msn.dk kan ligge så højt hos FDIM. En mulighed er, at Microsoft scorer lidt trafik til msn.dk hver gang, en person logger på Microsofts Messenger-applikation.
Hvis det passer, så giver det lidt bøvl, for Microsofts Messenger-applikation får sin egen plads på FDIMs liste (fra december, formentlig) – og skal et logon på Messenger have lov at generere trafik til både Windows Live Messenger (som den kommer til at hedde på FDIM-listen) og ‘msn.dk’ på toplisten?
Carsten Andreasen, formand for FDIMs metodeudvalg, har forklaret mig, at der skal være en “brugergenereret handling”, før et hit må tælle i forhold til FDIM. Hvis vi taler om et popup-vindue i Messenger er vi, i min optik, ude i en gradbøjning af det begreb.
En anden mulighed er selvfølgelig også at Google Trends og Alexa er møg-upræcise. Det undrer mig blot, at ‘msn.dk’ ligger så lavt begge steder, mens ‘ekstrabladet.dk’ og ‘tv2.dk’ mere ligner situationen fra FDIM-listen.
7 kommentarer til “Hvor får MSN.dk al sin trafik fra?”
Mere om Microsofts websites på FDIMs officielle topliste: http://tinyurl.com/ylbbr85
Jeg tror der er en del hits at hente i at default start-siden for nyinstallerede Internet Explorers er MSN.dk, og at msn.dk trækker en del trafik på brugere der ikke har udskiftet selvsamme startside.
Carsten nævner godt nok der skal en brugergenereret handling til, før hittet tæller – men tæller at starte en browser med her?
Men vil den slags trafik ikke også tælle med hos Google Trends og Alexa?
Det kan man godt forestille sig at den ikke gør.
Google og Alexa får vel kun nys om trafikken hvis de kan placere en tracker (f.eks. ads eller analytics) på siden, eller hvis brugeren har deres plug-ins installeret i browseren. Hvis du finder noget i en Google-søgning der peger på msn.dk, vil de nok også vide det – eller måske hvis du navigerer til msn.dk fra en side der har en Google/Alexa tracker.
I modsat fald vil jeg mene vi har et helt andet (privacy) problem.
Der var vist nok en virksomhed (husker ikke navnet) der slog sig ned på at købe information om brugeradfærd fra ISP'erne, for at kunne give et helt præcist billede af brugeradfærden. Jeg ved ikke om de stadig eksisterer og i så fald hvor detaljeret information de får lov til at indsamle. Metoden vil nok være den eneste til at give et helt klart billede.
Det vil den ikke. Men det er bestemt ikke hvad jeg betragter som en "aktiv handling". Selvfølgelig er det at starte en browser en aktiv handling, men intentionen bag reglen hos FDIM må være en aktiv "bevidst" handling.
Hvor får MSN.dk al sin trafik fra? http://tinyurl.com/ylc2a24
[…] This post was mentioned on Twitter by systemaddict, Medieblogger. Medieblogger said: Hvor får MSN.dk al sin trafik fra? http://tinyurl.com/ylc2a24 […]