Krisen rammer også de store tech-firmaer, men ændringer i vores vaner kan betyde, at de står stærkere, når krisen er overstået. Engang.
I løbet af de seneste par år har udviklingen i brugen af de sociale medier stået nogenlunde stille:
Inden da kæmpede Facebook endda med et fald i brugere. I oktober 2018 skrev DR Nyheder, at Facebook havde tabt pusten i Europa, og oktober 2019 skrev MediaWatch, at Facebook har tabt terræn i kampen om at være blandt de mest uundværlige apps.
Forholdet mellem medierne og Facebook har i de seneste år været op og ned, men har været stødt nedadgående siden Facebooks algoritmeændring i starten af 2018, hvor Facebook gjorde det klart overfor medierne, at det er os og ikke jer, der ejer platformen.
Alt det lader dog til at være en udvikling (eller stilstand), der er ved at ændre sig, for med den nuværende krise i forbindelse med coronavirusset og COVID-19, er folk igen begyndt at bruge de sociale medier.
24. marts udgav Facebook en pressemeddelelse, hvor de satte tal på noget af den øgede brug af deres produkter:
“In many of the countries hit hardest by the virus, total messaging has increased more than 50% over the last month.
“Similarly, in places hit hardest by the virus, voice and video calling have more than doubled on Messenger and WhatsApp. […]
Digiday har også skrevet om, hvordan Facebook Live er steget i popularitet igen.
I Facebooks pressemeddelelse (hvor de også taler om, hvordan de arbejder på at holde systemerne kørende) skriver de også, at brugerne stadig tjekker feed’et:
“Much of the increased traffic is happening on our messaging services, but we’ve also seen more people using our feed and stories products to get updates from their family and friends.”
Facebook som “news powerhouse”
Det er dog ikke kun familien og vennerne, folk vil have opdateringer fra på Facebook. “The Coronavirus Revives Facebook as a News Powerhouse”, skriver The New York Times:
“As of Thursday, more than half the articles being consumed on Facebook in the United States were related to the coronavirus, according to an internal report obtained by The New York Times. Overall U.S. traffic from Facebook to other websites also increased by more than 50 percent last week from the week before, “almost entirely” owing to intense interest in the virus, the report said.”
Også hos Twitter ser man øget brug. Den 23. marts skrev Bloomberg, at Twitter vokser på antal brugere, men dog alligevel advarer om dårligere indtægter end forventet på grund af et presse annoncemarked.
Det indikerer, at de sociale platforme står med nogle af de samme udfordringer, som mange medier gør: Det er svært at tjene penge på annoncerne i krisen.
Snapchat vokser også
Snapchat har også oplevet en stigning i brugen. Den 2. april satte de selv tal på udviklingen:
(Teksten fortsætter under billederne.)
Er “tech-giganterne” styrkede efter krisen?
Hvad kan alt det her så betyde? Jo, det kan for eksempel betyde, at de store sociale platforme og tech-virksomheder kommer styrket ud af krisen. Ikke nødvendigvis økonomisk (på kort sigt i hvert fald -på grund af det pressede annoncemarked, se bare Twitter) men med en stigning i forbruget – og nogle brugere, der er blevet mindet om, hvad platforme oprindeligt var gode til.
“Big Tech Could Emerge From Coronavirus Crisis Stronger Than Ever” skriver The New York Times med udgangspunkt i tendensen. Her nævner de selvfølgelig også andre store firma, der ikke har sociale platforme, såsom Netflix og Amazon (der ellers angiveligt selv har svært ved at følge med efterspørgslen) og Apple – hvor de kinesiske fabrikker så småt er ved at være i gang igen.
Tech-firmaerne kan komme styrket ud af krisen, argumenterer The New York TImes, fordi vores vaner kan ændre sig: Flere bestiller hjemmefra, har fået øjnene op for streaming-tilbuddene, og har også oplevet, hvor nemt det egentlig er at lave et videokald med familie og venner på Facebook eller Googles produkter, eksempelvis.
Når vi (formentlig) vil opleve en øget brug af distancearbejde, kan det gavne de store cloud-firmaer, såsom Amazon, Microsoft og Google.
Men tag ikke fejl – krisen rammer også “tech-giganterne”. The New York Times skriver:
“Advertising, the lifeblood of Google and Facebook, tends to suffer during economic downturns. The stocks of Apple, Microsoft, Amazon, Facebook and Google’s parent company, Alphabet, have collectively lost more than $1 trillion in market value from a month ago, when U.S. stocks traded at record highs. And Microsoft and Apple have cut their short-term financial forecasts because of slowing consumer spending.”
Keep it running
For nu er det vigtigste for de sociale platforme (som ved de andre tech-firmaer) at holde lysene tændt i serverrummene. Vejen mod en styrket position efter krisen starter ved at være tilstede og tilgængelig for brugerne nu.
Derfor er overskriften på Facebooks pressemeddelelse ikke den øgede brug af deres produkter, men “Keeping Our Services Stable and Reliable During the COVID-19 Outbreak”.
Det handler selvfølgelig om at gøre det let for brugerne at holde kontakten, men det er også kampen om at være blandt de steder, folk tager til sig nu og måske holder sig til i fremtiden. Se blot, hvordan det gik Microsoft og Skype, hvis problemer (kombineret med Microsofts fokus på Teams og ikke Skype) skabte, hvad The Verge kalder et “Zoom moment”.
Det er nu, store dele af vores fremtidige forbrug af teknologi og sociale medier bliver grundlagt (eller ændret, alt efter hvordan man anskuer det). Og hvis krisen og det medfølgende hjemmeisolering og -arbejde øger vores brug af sociale medier, er der endnu mere på spil.
For firmaerne gælder det derfor om at holde sig til.
Jeg udgiver nyhedsbrevene Digital Ugerevy og Products in Publishing.
Hvem skriver?
Lars K Jensen er uddannet journalist og har arbejdet med digital udvikling i mediebranchen i mere end 10 år. Han rådgiver medier og organisationer og udgiver opsamlingen Digital Ugerevy. Læs mere på larskjensen.dk.