Læg “fy, fy, skamme” på hylden og anerkend i stedet, at nogle af dine brugere har truffet et valg – og peg dem et andet sted hen, hvor du kan tjene på dem.
I mit arbejde med at finde indhold til min opsamling, Digital Ugerevy, besøger jeg ret mange medier i løbet af en uge. En af dem, jeg besøger ofte, er VentureBeat, der skriver godt og gerne i brief-form om teknologi.
Forleden opdagede jeg, at de serverer denne besked til de af deres brugere, der blokerer for annoncer:
Der er et par ting, jeg synes, det er værd at dvæle ved i det.
- De bruger pladsen til at fremhæve nyhedsbreve
- Tiltaleformen
Data og livet efter cookien
For det første er det interessant, at de bruger pladsen til at fremhæve deres nyhedsbreve. Nu abonnerer jeg allerede, så jeg er ikke i målgruppen, men det gør de selvfølgelig af gode grunde – og ikke bare fordi, de vil udfylde pladsen med noget andet.
Som Joakim Ditlev skrev, da han delte mit tweet om VentureBeat-beskeden, handler det om data:
Især cookie-pointen er interessant, fordi vi ser en klar indikation af, at i hvert fald tredjeparts-cookies er på vej ud. Senest har Google meldt ud, at man vil fjerne dem i Chrome-browseren over en årrække.
Det betyder, at mange udgivere nu er begyndt at forberede sig på, hvordan verden ser ud uden tredjeparts-cookies [Digiday-artikel], og herhjemme har MediaWatch spurgt, hvad Googles dødsstød til tredjeparts-cookies betyder. Ordet “data” optræder 16 gange i den artikel.
Annoncer i e-mails
Med til ligningen hører naturligvis også, at e-mails for mange er noget andet, hvad angår annoncer og adblockere.
Der er mange, der læser e-mails i apps (enten på computeren eller telefonen), hvor der ikke er en adblocker — og annoncer i nyhedsbreve har en tendens til at være mindre indtrængende, blandt andet fordi der ofte ikke er decideret artikelindhold, de kan lægges ind i.
Så både brugeroplevelsen og teknologien er anderledes her – og en annonce i et nyhedsbrev kan være mere “eksklusiv” 1:1-tid med brugeren i vedkommende e-mailapplikation end på en artikel i en browser, hvor der måske er et hav af faneblade med andet interessant indhold åbent.
Tal pænt
Det andet aspekt ved VentureBeats tilgang er den tone, beskeden er skrevet i. Bemærk, hvor venlig den er, og at de anerkender brugeren som “tech-savvy” og “we respect your decision”.
De ved godt, at det ikke er den gennemsnitlige internetforbruger, der bruger en adblocker, og i deres brugerskare, er andelen af adblockere formentlig større end hos de klassiske, bredere nyhedsmedier.
Det er en anden tone, end den man møder hos så mange andre medier. Her er beskeden som regel mere “fy, fy skamme” og det nærmest obligatoriske budskab om, at journalistik koster penge. Men digitale annoncer er også lig med tracking (og nogle steder endda ekstensiv tracking), og her træffer de mere tech-savvy (for nu at låne VentureBeats formulering) et valg.
Det ironiske er jo, at man som bruger er mere tilbøjelig til at “whiteliste” et medie som VentureBeat i stedet for dem, der kommer med den løftede pegefinger og bål og brand.
Så selvom folk gør noget, man egentlig helst ville have, de lod være med, så kan man altså godt tale pænt. Det er en total plat sammenligning, men det minder mig om en historie, jeg så fortalt i en børneudsendelse for mange, mange år siden:
Det er solen og en regnvejrssky, der ser en mand komme gående i en overfrakke. De beslutter sig så for at konkurrere om, hvem der hurtigst kan få jakken af ham. Regnskyen lægger ud, og den regner og blæser alt, hvad den kan – kun med det resultat, at manden knuger sin jakke endnu mere og knapper den helt op.
Solen derimod skruer op for varmen og gør det behageligt for manden, der naturligvis tager den varme overfrakke af. Igen, sammenligningen er på “well duh”-stadiet, men pointen er den samme.
Hvad kan pladsen ellers bruges til
Jeg besøgte VentureBeat igen (egentlig for at få beskeden igen, så jeg kunne tage et nyt screenshot), men jeg kunne ikke finde den. I stedet bruger de placeringen til at fortælle om deres arrangementer:
Og her:
Nu kommer jeg ikke til at deltage i nogle af de arrangementer, men der er da sikkert nogle af dem, der læser VentureBeat udenfor San Francisco (også på globalt plan), der kommer til at tage afsted.
Og mon ikke pladsen er bedre brugt for VentureBeats vedkommende på deres arrangementer end ingenting. Regnskabet går formentlig også hurtigere op ved arrangementer, selvom de selvfølgelig også koster noget at afholde.
Det er i hvert fald et lille blik ind i, hvad der skaber værdi og indtægt for dem som medie: Nyhedsbreve (via data, e-mailannoncer og formentlig, håber de på, en konvertering down the line) og arrangementer.◾
Tak fordi du læser med.
Jeg udgiver nyhedsbrevene Digital Ugerevy og Products in Publishing.
Lars K Jensen
Lars er journalist af baggrund og har arbejdet med digital udvikling i mediebranchen i mere end 10 år, bl.a. som leder af Ekstra Bladets redaktionelle udviklingsteam og chef for produktudvikling hos Infomedia.
Han hjælper medier og virksomheder med at forstå deres brugere og udvikle deres digitale produkter. Lars udgiver også Digital Ugerevy.
Kontakt Lars på lars@larskjensen.dk