Der er gode chancer for, at du allerede har set den – ellers får du her et link til DRs visuelle fortælling om, hvordan vi danskere stemte ved det netop overståede folketingsvalg.
Og det er en imponerende og flot fortælling. Den kører smooth – også på mobil, hvilket ikke bare er givet.
Men en ting er, at den er flot. Noget andet er, at den for det første er resultatet af, hvor spændende ting, man kan lave, når man sætter folk med forskellige fagligheder sammen (fx journalister, designere/visuelle folk og udviklere, og den type samarbejde på tværs er vigtigt) – og for det andet er fortællingen også rigtig god journalistik.
Og det er en vigtig pointe. For der bliver lavet meget visuel tingel-tangel, hvor man fornemmer, at formen blev fundet, inden indholdet og historien var på plads. Sådan er det ikke med DRs fortælling.
Jeg udgiver nyhedsbrevene Digital Ugerevy og Products in Publishing.
Der er mange gode vinkler i historien, her vil jeg umiddelbart kun fokusere på to. Den første er denne, hvor der bliver kigget på den generelle fremgang på de forskellige valgsteder:
De pointer, der bliver fremhævet er, at SF (pink) og De Radikale (lille) gik meget frem i hovedstaden, mens Socialdemokratiet (rød) fik fremgang i Nordjylland – hvor Mette Frederiksen var opstillet.
Det er en enkel historie, men den er alligevel tænkt rigtigt fra start af, og det gør, at den er lettere at eksekvere og få i mål.
DFs tilbagegang
Den anden vinkel, jeg har plukket ud her, er Dansk Folkepartis historiske tilbagegang efter et rigtig godt valg i 2015:
Og DR inddrager selvfølgelig valgresultatet fra 2015:
Rigtig interessant bliver det dog først, når de så viser os, hvem der er gået mest frem de steder, hvor Dansk Folkeparti er gået tilbage:
Det er altså rigtig god journalistik. En god journalistisk historie og fortælling, som man kan genkende på, at man også kunne have fortalt den på papir – men den får bare så meget ekstra liv, når det foregår digitalt og det hele er animeret, og farverne skifter.
Det er fantastisk arbejde. Stor, stor ros til alle hos DR, der har været involveret i fortællingen. Det er absolut forbilledligt.
Men heller ikke den type fortælling, man laver 12 af om året 😉
Hold dig opdateret på det digitale
Jeg udgiver også Digital Ugerevy. Det er Danmarks mest komplette opdatering på sociale medier og digitale tendenser i mediebranchen. Og så er den gratis.