Kategorier
Tendenser

Say what? DR sparer og retter fokus mod breaking news

DR vil geare op på breaking news og sociale medier. Opskriften på en dårlig idé.

Jeg forstår ikke rigtig DRs spareplan. Jeg mener ikke, hvorfor de skal spare, det forudsætter en politisk medieindsigt, jeg pt. ikke har. I stedet mener jeg den måde, DR åbenbart vælger at prioritere i den tid, der kommer efter spareplanen.

Nu er der jo meget lidt konkret ude omkring, hvordan besparelserne komme til at se ud – men det ser lidt bekymrende ud.

Breaking… bad
I dag skriver MediaWatch, at DR Nyheder freder Sporten:

De op mod 40 stillinger, DR Nyheder skal nedlægge, skal ikke findes i DR Sporten eller blandt ledende medarbejdere, siger nyhedsdirektør Ulrik Haagerup, der samtidig vi afsætte flere kræfter til breaking news på DR2 og sociale medier.

Breaking news? Virkelig? Danmarks Radio? Ja.

DR Nyheder sparer i sig selv ressourcer ved ikke at skulle producere timenyheder mere til DR2, som nedlægges som en del af økonomiplanen. Samtidig blev det tidligere på året besluttet at forkorte DR2 Morgen fra tre til to timer. Til gengæld skal DR Nyheder producere mere breaking news på DR2, der sidste år blev relanceret som samfundskanal.

“Vi tror ikke på, at i en nær mediefremtid, så vil det være relevant for ret mange, at sige, nu er klokken ved at være to, nu må jeg hellere tænde for DR2. Vi tror, man tager sin telefon, hvis man har behov for at blive opdateret. Til gengæld tror vi, der er brug for at blive opsamling om morgenen og om aftenen og på livedækning, når historien er vigtig. Derfor kommer vi til at geare op på breaking news,” siger Ulrik Haagerup, der holder fast i, at nyhedskvaliteten ikke vil forringes, selvom der bliver færre hænder på redaktionerne.

Jeg forstår ikke dette breaking news-fokus i et public service-medie, hvilket i min mening betyder, at man i høj grad bør beskæftige sig med det, som ikke er interessant for de private aktører – men som stadig er relevant for danskerne. Og det er altså ikke breaking news. I forvejen har vi en række private aktører (jeg arbejder selv for en af dem), der kæmper om at være først med nyhederne og ‘breake’ dem overfor danskerne. Der er virkelig ikke brug for, at DR opruster her.

Sociale medier og druk
Som sådan er det fint, at Danmarks Radio gerne vil mere på sociale medier, men når det ses i denne breaking news-kontekst, så tyder det på, at det kommer til at drukne i, hvilke delinger på Facebook, der kan generere mest trafik til dr.dk og få flest delinger. Og det er synd, for os og DR.

I det mindste er det rart, at der ikke bliver sparet på DR Sporten, når den giver os vigtige historier såsom ‘Wozniacki på druk med sin overmand’ (fundet her – tak @sofiedambaek).

Noget kan tyde på, at DR ikke rigtig er bevidst om den rolle, en public service-institution bør spille i det journalistiske ‘marked’, hvor stemningen bliver mere og mere skinger i takt med, at konkurrencen stiger, og et decideret paradigmeskift i befolkningens forbrug af journalistik lurer lige om hjørnet. Og det kan man godt blive lidt bekymret over.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *