Kategorier
Nyheder Tendenser

Betyder VisitDenmarks flop, at vi omsider kan blive fri for virale film?

Sagen om VisitDenmarks virale reklamefilm kan få betydning for markedet for virale film, der efterhånden er blevet guldkalven for virksomheder.

Du kender formentlig til sagen om en dansk kvinde, der var enlig mor og lagde et videoklip på YouTube, hvor hun spurgte efter faderen, der var fra udlandet, men som viste sig at være en viral markedsføringsvideo fra VisitDenmark. Stefan fra Overskrift.dk har lavet en tidslinje over forløbet.

Jeg mindes engang, hvor virale film var noget man undrede sig over, grinede af og næsten så op til. Som for eksempel denne video om dynamitsurfing på søerne i København.

Siden da har de virale film taget over og blev for mange reklamefolk og -firmaer svaret på alt. Almindelige reklamer virker ikke? Vores dyre outdoor-annoncer virker ikke? Hvad gør vi? Ah ha! Virale film, det virker! For eksempel Microsoft, der bruger en vandrutsjebane til at reklamere for dem selv. Hvor er vi så henne?

Men spørgsmålet er, om de virale reklamer også virker i en post-VisitDenmark-verden. For mange danskere fulgte ‘Karen’ i hendes jagt på faderen til hendes barn og havde involveret en del følelser i dette. Da de så fik at vide, at det var intet andet end et mediestunt fra VisitDenmark blev deres undrener og medfølelse vendt til vrede mod og skuffelse over VisitDenmark.

Derfor er det i høj grad relevant at sætte spørgsmålstegn ved virale films virkning, for hvor mange gange gider folk involvere sig i noget for at finde ud af, at de er blevet taget ved næsten?

I det værste tilfælde kan sager som denne trække tæppet helt væk under den branche, som virale film efterhånden er blevet til. Så vidt tror jeg nu ikke det kommer, men der vil formentlig blive et ændret syn på virale film i befolkningen, og det vil blive afspejlet i branchen.

Jeg synes, virale film kan være ganske gode, men som alle andre markedsføringsredskaber og -budskaber skal de være gennemtænkte. Her kan jeg have min tvivl.

5 kommentarer til “Betyder VisitDenmarks flop, at vi omsider kan blive fri for virale film?”

Jeg er nødt til at reagere på følgende, selvom du rigtigt nok skriver i værste tilfælde: "I det værste tilfælde kan sager som denne trække tæppet helt væk under den branche, som virale film efterhånden er blevet til."

Morgan Stanley og Twitter sagen:
"His peers are also put off by intrusive advertising so they prefer listening to advert-free music on websites such as Last.fm to traditional radio. Teens see adverts on websites – pop ups, banner ads – as "extremely annoying and pointless," Robson said. However, "most teenagers enjoy and support viral marketing, as often it creates humorous and interesting content".

Det er jo ikke særlig videnskabeligt, men ligger stadig på vågeblus i hukommelsen pga. den anderledes historie der var i, at de brugte en teenagers input på direktionsgangen. Grunden til jeg hiver citatet ind her er dog, at de unge synes om det der virale – altså er der et marked. Og dermed sagt, nej, du vil ikke blive fri for virale film. Måske (forhåbentlig) bliver du fri for flere offentlige, knap så gennemtænkte kampagner foreløbig.

Har du i øvrigt kendskab til nogle data/undersøgelser der enten begraver eller bekræfter robsons/teenagerens skriblerier om twitter/virale film?

Bedste hilsner

Hej Tue

Jeg kan, på stående fod, ikke komme i tanke om nogle tal for virale film.

Jeg er glad for, at du bemærker, jeg skriver "i værste tilfælde" 🙂 Jeg har som sådan ikke noget imod virale film, når de er lavet ordentligt og er gennemtænkte — og man har lavet en viralfilm, fordi man har fundet ud af, at det er det rigtige at gøre, i stedet for at starte med at beslutte at lave en viral film. Sådan fornemmer jeg lidt, det har været her.

I det citat, du bruger står der også "[…] often it creates humorous and interesting content". Der er hverken meget humor eller interessant indhold at komme efter her, og derfor vil jeg holde på, at hvis vi ser mange flere af disse eksempler på viral markedsføring, så mister det noget af sin værdi på de brodne kar og konceptet "viral film" bliver mere og mere meningsløst.

Men det er blot min påstand, og det er muligt, jeg tager fejl. Jeg kan mærke på mig selv, at jeg så småt har fået nok af virale film – og så forstår jeg ikke den grundlæggende præmis i at bruge en kvinde, der drak sig fuld og fik et barn.

Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *