På BBC News er jeg faldet over historien “Twitter followers ‘can be bought’, der handler om, at et australsk firma sælger Twitter-følgere (eller followers) til virksomheder og privatpersoner.
Australian social media marketing company uSocial is offering a paid service that finds followers for users of the micro-blogging service.
Followers are available in blocks starting at $87 (£53) for 1,000. The biggest block uSocial is selling is 100,000 people.
Ud fra hvad jeg kan læse i artiklen, fungerer det på den måde, at man som bruger skriver sig på uSocials liste. Så får man tilbud, når en virksomhed har købt en som “follower” – og så er det så op til en selv, om man rent faktisk vil følge.
Så der er altså en vis usikkerhed i at købe sit Twitter-følge.
Ifølge Leon Hill, der er “chief executive” for uSocial er der tale om en bred kundeskare:
“A woman who runs yoga classes is one of our clients,” he said. “So are some religious organisations including one man that just wants to get the word out about God.”
Jeg kan ikke helt finde ud af, hvad jeg skal mene om tiltag som disse, som er endnu et bud på, hvordan man kan kapitalisere på Twitter. I det mindste har brugeren selv et reelt valg om, hvorvidt han/hun nu også vil følge den, der har betalt. Men er det også en svaghed i modellen?