Den 15. januar blev det bekendtgjort, at mikroblogtjenesten Jaiku bliver frigivet fra Googles kontrol og bliver open source. Selvom der måske umiddelbart kan være grund til at juble, må man også spørge sig selv: Hvad skete der egentlig med Jaiku?
Jaiku blev lanceret i februar 2006 som en mikroblogtjeneste, ikke ulig Twitter, dog med den rare funktion, at man kunne lægge kommentarer til hver enkel Jaiku-besked — hvor man på Twitter skal skrive ‘@’ efterfulgt af brugernavnet på den, man vil skrive til og/eller svare.
Jaiku levede et nogenlunde stille liv, som en “Twitter egnet til samtale”, og vi var nogle danskere, der brugte Jaiku til forskellige ting: Løsning af problemer, idéudvikling, vidensdeling og ganske almindelig small talk.
Google overtager forretningen
Men så skete der noget. I oktober 2007 køber Google Jaiku.
“Hurra,” tænkte man. Nu skulle vi se Jaikus potentiale udfoldet i stor stil i diverse Google-tjenester. Hvem kunne ikke forestille sig, hvad Jaiku-konceptet kunne udrette i kombination med for eksempel Gmail, Google Docs (der oprindelig startede som tjenesten Writely, som Google købte) eller Blogger?
Der skete imidlertid intet. Jaiku fortsatte som altid — blot med flere nedbrud, enkelte af dem varede flere dage. En sikker måde at komme af med sine brugere på. Google introducerede også deres “Per invitation”-model, der betød, at hvis man ville have en profil på Jaiku, så skulle man have en invitation. En model, der fungerede fint med Googles gigabyte-email Gmail, der var den første af sin slags, men fungerede dårligt for en mikroblogtjeneste, der lige så stille blev løbet over af storebror Twitter.
For mens Google nølede med Jaiku, forsatte Twitter sin fremmarch. Twitter blev det mikroblogmedie, som journalister, rådgivere og sågar politikere begyndte at snakke om. Næsten ingen snakkede om Jaiku.
I juli 2008 slår Twitter så fast, at de sidder på mikroblog-markedet ved at købe søgetjenesten Summize (der indekserede Twitter realtime) og fik det, som Jaiku behøvede, men aldrig fik: En central søgemaskine, der indeskerede alt, hvad der blev sagt og skrevet og gjorde det muligt at abonnere på søgeord.
Lad os springe til nutiden og Jaiku, der bliver open source. Det betyder med andre ord, at Google åbner op for koden og lader andre spille ind med idéer til udvikling.
Open source og ny forretningsmodel
Selvom det er det bedste, der kunne ske Google, er det det endegyldige tegn på, at Google aldrig rigtig ville have produktet Jaiku, men mere folkene bag — som blandt andet folk som Mads Kristensen har pointeret flere gange.
I stedet for at være én tjeneste, lægger Google nu op til, at Jaiku skal være en tjeneste, der ligger på Google-motoren Google App Engine (det har Jaiku-folkene snakket om længe, men nu sker det åbenbart), og hvor man så kan oprette sit eget Jaiku-community. Man vil altså være et oplagt valg for virksomheder, der ser potentiale i mikroblogging som internt værktøj.
Selvom det betyder konsolidering på mikroblogmarkedet og en måske bare nogenlunde stabil fremtidsudsigt for Jaiku, kan jeg alligevel ikke lade være med at tænke på, at Jaiku kunne være blevet så meget mere. Så meget mere end et open source-projekt, som Google formentlig ikke vil værdige den store opmærksomhed, men i stedet “crowdsource” til dem, der gider, og stadig signalere, at man er dedikeret til åbenhed og open source.
Ikke desto mindre betyder det, at Jaiku rent faktisk nu kan komme videre. Om det så sker, ja, det kan kun fremtiden fortælle os om.
2 kommentarer til “Jaiku havde potentialet – men Google tabte det på gulvet”
Hey det ser da i det mindste ud til, at Jaikus egen “far” – Jyri Engeström – ser nogenlunde fortrøstningsfuldt på sagen.
På sin blog – Zengestrom.com – prøver han da på, at se lyst på fremtiden for sit livsværk.
Lad os nu se 🙂
[…] på vej til at poste 250 mio USD i The New York TimesSideinddeling: Logik for perlehønsJaiku havde potentialet – men Google tabte det på gulvetJournalisthøjskolen udpeger Mads Kristensen som gæsteunderviser til onlinejournalistikTip: Bog om […]