Folk, der kender mig vil muligvis have svært ved at forstår dette, men i feriedagene omkring jul og nytår har jeg faktisk ikke været meget i nærheden af en computer.
I stedet har jeg holdt mig opdateret på nyheder, blogindlæg og så videre samt håndteret e-mails, Facebook og (kalender)aftaler via mobiltelefonen. Jeg har den stort set altid i nærheden og jeg behøver ikke vente på, at den starter op eller at sætte mig hen foran skærmen, jeg skal blot hive fat i mobilen, og så kan jeg følge med der.
Det har jeg gjort primært via Opera Mini, som er en mobil udgave af den norske browser Opera.
Hvad er Opera Mini så?
Til de teknisk interesserede kan jeg fortælle, at kernen i Opera Mini er en serverfarm, der står hos Opera-folkene i Norge. Når man via Opera Mini på mobiltelefonen vil se en hjemmeside, bliver denne side først lagt på en server hos Opera, som pakker det ned, så dataene fylder mindre, og sender det til mobiltelefonen, hvor dataene bliver pakket ud, og derfor går det hurtigere og koster mindre i dataoverførsel — ikke at det betyder så meget, da jeg har flatrate på datatrafikken på min arbejdsmobil.
Derudover går Opera Mini også ind og tilretter siderne, så de ser fornuftige ud på skærmen på min mobil. Og det betyder, at det er utroligt nemt at navigere rundt på nettet fra mobiltelefonen, og når Facebook så oven i købet har lavet en mobilvenlig version af sitet, så bliver det ikke meget nemmere.
Derudover har jeg også brugt wap.tv-guiden.dk til tv-programmer og mobil.pol.dk samt mobil.eb.dk til at holde mig opdateret på nyheder — men med Opera Mini kan jeg uden problemer sagtens sidde og læse artikler på for eksempel The Economists hjemmeside og hos New York Times — og jeg kan tilmed abonnere via RSS.
Det betyder, at jeg ikke behøver surfe rundt på de forskellige hjemmesider med min mobiltelefon for at se, om der er sket noget nyt — jeg skal blot gå ind på Feeds-oversigten i Opera Mini, og så kan jeg derfra holde mig opdateret.
Brug mobilen som forbrugsmedhjælper
Jeg brugte også Opera Mini forleden, da jeg stod og kiggede efter interessante spil til min Nintendo Wii-spillekonsol. Som nogle nok ved, er det mere end svært at vurdere et spil ud fra indpakningen, så jeg greb til min mobil og læste nogle anmeldelser af de forskellige spil og endte med ikke at købe det spil, jeg egentlig havde udset mig, da de kritiserede styringen i spillet. Der sparede jeg mig selv for en del besvær.
Derudover bruger jeg Googles Gmail-applikation til mobiltelefoner, som gør det nemt at håndtere e-mails fra mobilen og Goosync til at synkroniserer frem og tilbage mellem min mobil og Google Calendar.
Værktøjerne er der — hvornår sker der noget?
Det lyder måske mægtig smart og imponerende, men det er faktisk alle værktøjer, som man ikke behøver have en Nokia smartphone i N-serien for at bruge. Både Opera Mini, Gmail-applikationen og Goosync understøtter et hav af mobiltelefoner.
Det betyder også, at mulighederne for at bruge det mobile internet (ikke mobile internet som 3’s EazyInternet, men internet på mobiltelefonen) faktisk allerede er derude, der er blot to hindringer:
- Folk ved det ikke
- Det er stadig rimelig dyrt, da udbyderne virker rimelig nærige med at yde flatrate på datatrafikken på mobiltelefonen
Jeg begyndte at bruge det mobile internet meget mere, da jeg fik flatrate på datatrafikken (og jeg satte også Opera til at vise billeder — en smart indstilling, hvis man vil spare penge er, at billeder ikke skal vises, de udgør de fleste kilobyte af den data, der skaloverføres), og jeg går ud fra, at andre også vil begynde at interessere sig for og bruge det mobile internet mere, hvis de ikke skal bekymre sig om, at det kommer til at koste kassen, når den næste regning kommer.
Men alt dette har fået mig til at tænke lidt over, hvornår det mon slår igennem. Jeg har lagt mærke til, at nogle af mine venner, som jeg ellers ikke vil beskrive som teknik-frontløbere, er begyndt at opdatere deres Facebook-profil fra mobiltelefonen. Så der sker altså noget.
Men det helt store spørgsmål er selvfølgelig, hvornår det mobile internet får sit store gennembrud og bliver mainstream. Det vil nok ikke blive lige så udbredt som internettet på computeren (det er trods alt nemmere at danne sig overblik på en skærm, der er 17+ tommer), men det må da for pokker snart ske.
5 kommentarer til “Hvornår mon det mobile internet slår igennem og bliver mainstream?”
Jeg tror i virkeligheden, det er meget enkelt: Det mobile internet (og nej, ikke 3’s udgave) bliver stort den dag, hvor det er skræmmende enkelt at benytte sig af.
Altså ingen indstillinger, ingen roden rundt med opsætning, ingen nørderi. Det tror jeg faktisk er vigtigere end prisen som parameter. Nørderi er den værste blokade for almindeligt dødelige mennesker.
Jeg kender det fra mig selv: Siden jeg har fået en iPhone, bruger jeg det mobile internet bigtime. Hvorfor? Fordi det er SUPER SUPER NEMT.
Jeg tror Mads’ argument er det tungeste. Men jeg tror omvendt også, at udviklingen skal bæres af brugerne.
Det mobile internet er altoverskyggende i dele af det afrikanske kontinent og store dele af Asien. Og det skyldes altovervejende brugeradfærd.
Intet selskab med fornuft ville begynde at grave kabler ned i Kina nu eksempelvis 🙂
/Ken
Ingen tvivl om at enkeltheden spiller en vigtig rolle og den vil helt sikkert også blive forbedret, når vi ser iPhone agtige mobiler. Det jeg tror vil få størst indflydelse på vors mobil brug er Facebook og sociale netværk.
Hvis man kigge på UK, så ser vi flere mobilselskaber, der tilbyder gratis trafik til sociale netværk. Dvs. at det ikke går ud over deres månedlige cap. Når først folk er fortrolige med sociale netværk på mobilen, så bliver det lettere at klikke sig ud af netværket og udforske andre sites.
http://www.guardian.co.uk/business/2008/dec/22/telecoms-socialnetworking
Jeg er helt enig i, at letheden har meget med det at gøre. Det virker, som om, en del telefoner er indrettet, så “det der internet” er noget, som de mere erfarne/nørdede brugere, kan kaste sig ud i.
At installere fx Opera Mini (som er et must, hvis man ikke sidder på en iPhone, vil jeg mene) er for folk som os nem at installere og bruge, men det er stadig for besværligt for “den almindelige bruger”.
Der kommer formentlig til at ske en del, både med mobiltelefoner og brugere, i løbet af 2009.
På julefærgen hjem fra Jylland tjekkede jeg folks kill-time medieforbrug, og hvad sad folk med i hånden: En avis?
http://ernstpoulsen.wordpress.com/2009/01/02/killtime-fra-kiosken-til-telefonen/
Nej – 50% af dem, der havde et medie i hånden havde en telefon i hånden. Så potentialet er der for et gennembrud. (Kun 14% af dem med et medie i hånden læste avis).
Ja, en del af passagererne brugte sikkert telefonen til at sende almindelig sms’er eller til at spille, og ikke til at surfe på Facebook, Ekstra Bladet og Google. Men udgangspunktet er ret godt.
Men, teleselskaberne og mobil-producenterne må gerne lige rydde et par forhindringer af vejen. Der er stadig uhyggeligt meget der minder om 1996.
* Teleselskaberne mener stadig du skal igennem deres “Guld-abonnements”-Portal, så de kan definere hvad der er på nettet. (Husker I Opasia).
* Du skal stadig holde øje med dit minut- eller Mb-forbrug, for vi tør ikke give dig fri adgang.
* Softwaren skal stadig downloades og installeres. (Husker I dengang man fik Netscape på en CD i et computerblad).
* Når jeg har startet min browser på mobilen skal jeg stadig både give den tilladelse til at gå på nettet OG vælge adgangspunkt. (Husker I de særlige dial-up modems, hvor man kunne vælge om man ville ringe til UNI-C i Århus eller København).
* Og så må jeg vel også drille mediebranchen lidt. Da nettet kom forstod alle, at en adresse startede med “www”. Det har siden udviklet sig, men den simple standard var vigtig fordi den satte en nem forståelig standard. På det mobile net er der efterhånden enighed om “m” som i m.eb.dk. Men, ikke alle har forstået det princip…. Vel TV2? 😉
* Mail var i sin tid den applikationer, der fik nettet til at eksplodere, men jeg kæmper stadig med at få en mobil, der kan holde en stabil forbindelse til min post og kalender. (Hørte I det Nokia). Og utallige er de timer jeg har brugt på opsætning af datapakke-bla-bla-bla.
En af grundforudsætningerne for, at nettet fik sit helt store gennembrud var den lethed, hvormed almindelige mennesker kunne lave en hjemmeside med lidt HTML vers. 3.2. Det gav uanede mængder af information at gå på opdagelse i.
Her er de nuværende mobiler stadig begrænsede af, at de browsere der er installeret går død på rigtigt mange almindelige websider. Og jeg tror ikke, at løsningen er, at alle de små udbydere får taget sig sammen til at lave særlige mobilsites. Løsningen må og skal være, at telefon-browserne bliver gode nok til at klare hovedparten af de websites der er derude. (Opera Mini er her et rigtigt godt produkt).
Alt i alt begynder brugertallene og vækstkurverne at ligne noget fra midten af halvfemserne. Hvis det betyder at fokus, indhold og programmører flytter med er der måske håb forude.