Kategorier
Distribution Journalistik Nyheder Profileret Tendenser

The Christian Science Monitor styrker fokus på nettet…meget!

Én ugentlig udgivelse i stedet for fem og en meget større fokus på online er fremtiden for The Christian Science Monitor.

Billede: 'believekevin' (Flickr)Min online-ven Jacob Christensen har tippet mig om historien om, at The Christian Science Monitor skifter fra papir til online i april 2009. The New York Times har også en artikel om det.

Kort fortalt handler det om, at The Christian Science Monitor har læst skriften på væggen — og forstået den. Læserne bruger internettet mere og mere, og køber færre og færre aviser. Og det kan mærkes på bundlinjen i regnskaberne. Det kan det især i krisetider, som den, den amerikanske økonomi befinder sig i lige nu.

Helt 100 procent online bliver The Christian Monitor nu ikke, da man fortsat vil udgive en søndagspublikation. Men det er interessant at læse de tanker, man har gjort sit:

This new, multiplatform strategy for the Monitor will “secure and enlarge the Monitor’s role in its second century,” said Mary Trammell, editor in chief of The Christian Science Publishing Society and a member of the Christian Science Board of Directors. Mrs. Trammell said that “journalism that seeks to bless humanity, not injure, and that shines light on the world’s challenges in an effort to seek solutions, is at the center of Mary Baker Eddy’s vision for the Monitor. The method of delivery and format are secondary” and need to be adjusted, given Mrs. Eddy’s call to keep the Monitor “abreast of the times.”

Det er en ret inspirerende måde at se det på: “The method of delivery is secondary”. Hvor er det dog rigtigt set!

Der er tre overordnede mål bag den nye, offensive webstrategi:

  1. En hjemmeside, der kan blive opdateret hele døgnet rundt, hele ugen, og leveret øjeblikkeligt, der vil fungere bedre end en udgivelse fem dage om ugen per post med forsinkelser.
  2. Fokus på det hurtigt voksende internet for nyheder i stedet for på de økonomisk ramte aviser.
  3. Fjernelsen af de store produktions- og distributionsomkostninger ved en daglig avis, vil gøre det muligt for The Christian Science Monitor at gå imod finansiel bæredygtighed, som understøtter avisens globale nyhedsressourcer.

Det er godt nok interessante tanker og mål, som lige er et stykke mere fremme i skoene, end de fleste andre aviser med en onlinestrategi.

Rigtig spændende bliver det for mig især, da jeg læser, at man vil linke til andre på nettet, der laver et lignende arbejde:

In addition to frequent updating with the latest news seven days a week, the plan is for the site to become a portal where editors will point visitors to other areas on the Web that are attempting journalism in the same spirit as the Monitor.

For nej, et medie har ikke sine læsere for sig selv. De surfer rundt på hele internettet, og så vil de udvise troværdighed overfor de sider, der viser dem de interessante steder — og vil, formentlig, vende tilbage dertil.

Derudover vil man også i en bedre dialog med læserne, men det kan næppe overraske nogen, at et medie kommer med den udmelding.

The Christian Science Monitor får de bedste ønsker herfra, det bliver spændende at se, hvordan det kommer til at spænde af.

5 kommentarer til “The Christian Science Monitor styrker fokus på nettet…meget!”

Hvis bare at man få økonomien til at hænge sammen – og det kan man måske nok godt hvis man gør det rigtigt – så er det da vejen at gå på sigt.

No doubt.

Òm der er nogle danske aviser – fx af de landsdækkende – der kan gøre det på kort sigt (altså næste år ) tror jeg ikke.

Dertil er omkostningerne for store, aviserne for konservative og annoncørerne “print-vendte” . Vi skal nok et par år længere ud i fremtiden, men det er unægteligt interessant træk af Christian Science Monitor – som det bliver spændende at følge.

PS: de er så heller ikke belastet af annoncer i print , læser jeg hos Poynter Online:

“Both the print and Web versions of the Monitor are light on advertising. So unlike most dailies, it will save substantially on printing, paper and distribution without an enormous sacrifice of premium-priced print advertising revenue.”

http://poynter.org/column.asp?id=123&aid=153032

Men alligevel er det spændende så længe man ikke kaster sig ukritisk ud i et “De store Mediehuse skal kaste sig ud i ren onlinepublisering nu! ” fordi det har ikke en gang på Jorden – lige nu.

Det kommer nok 😉

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *