Kategorier
Distribution Journalistik Mobil Tendenser

Lokationsbaseret breaking news – er der et marked for det?

Her til aften har der været en brand i en boligblok i min hjemby, Nykøbing Falster. Det har ekstrabladet.dk og (selvfølgelig) folketidende.dk skrevet om. Folketidende har også et fotogalleri. Godt arbejde.

Sådan en nyhed er en stor nyhed og kvalificerer, ifølge min målestok, som “breaking news”. For lokalbefolkningen.

På ekstrabladet.dk har vi vores breaking news, som vi udsender som SMS og e-mail, og andre medier har også en breaking news tjeneste, for eksempel TV 2 og business.dk.

Folketidende.dk har — desværre, ser det ud til — ikke en breaking news SMS-service, men “kun” en mobiludgave af folketidende.dk.

Som hyperlokal-“guruen” Rob Curley siger (et eksempel, der passer rigtig godt her): Når folk kigger ud af vinduet og ser røgen, så skal de kunne gå ind på dit medie og se, hvad der ryger.

Det kunne de også i dette tilfælde. Men jeg vil gerne ændre lidt i Curleys citat og ændre det til:

Når folk kigger ud af vinduet og ser røgen, så skal de kunne kigge på deres mobiltelefon og se, hvad der ryger.

Her mener jeg ikke, at de skal kunne gå ind på en mobilvenlig internetside (det kan de jo allerede) – nej, der skal lægge en besked, der forklarer dem, at der er — i dette tilfælde — brand.

Dette er nemt nok for et medie som Folketidende, men en større udfordring for medier som os og TV 2 — og ikke mindst Berlingske, der gerne vil satse lokalt, som du kan læse i Kim Elmoses indlæg.

For vi vil gerne fortælle beboerne, at det brænder i Nykøbing Falster (blandt andet fordi de så skynder sig ind på ekstrabladet.dk så snart de har muligheden) — men der er ikke nogen grund til, at vi også fortæller det til dem, der bor i Haderslev.

En mulig løsning er her, at folk der ønsker lokaliserede breaking news fra os, kan oplyse os deres postnummer eller kommune, og så får de både “nation wide” breaking news (dem vi udsender nu) og lokaliserede breaking news, som omhandler deres område.

Her vil vi som publicisten så kunne vælge hvilke(n) kommune(r) eller område(r), der skal modtage en breaking news-SMS – hvis noget for eksempel relaterer til både Lolland og Falster (for at blive i den analogi), er der en logik i både at sende til beboere i Guldborgsund Kommune og Lolland Kommune.

Spørgsmålet her er så bare, om folk er tilpas nyhedshungrende til, at der er et marked for, at landsdækkende medier som os, TV 2 eller Berlingske begynder at udsende lokationsbestemte breaking news som SMS-beskeder?

Jeg tror det faktisk, og jeg tror, det vil kunne styrke mediernes brand (som i et brand) og omdømme i lokalområderne — og så skader det vel heller ikke med lidt konkurrence? 😉

4 kommentarer til “Lokationsbaseret breaking news – er der et marked for det?”

Hej Lars

Godt at se at du fulgte med på folketidende.dk i aftes:D
Spændende tanker omkring Breaking News-sms.
Vores umiddelbare vurdering har indtil nu været, at der ikke er nok historier af en vis størrelse til at understøtte en Breaking News-service.
Det er dog ikke udelukket, at det kan blive interessant. I går havde vi f.eks. to historier, der kunne have været sendt ud.

Branden i Nykøbing og et dødsfald med en “mistænkelig” anholdt.

Specielt hvis øvrige sites begynder at sende lokale-sms’er ud, er det noget, man som lokalt medie, bliver nød til at se på.

mvh
Rune Werliin
folketidende.dk

Hej Rune

Gode tanker – og ja, netop historierne i går kunne sagtens have båret at blive SMS’et ud, især historien om branden, blandt andet fordi der var røg i luften, der kunne ses.

Men man kunne også forestille sig Folketidende som en distributør af både breaking news og andre geografi-bestemte ting, fx vejarbejde, trafikuheld etc.

Her kunne man lave distributionsaftaler med Vejdirektoratet og lignende.

Der skal selvfølgelig været mulighed for at vælge, hvad man vil modtage per SMS, så man ikke bare får hele pakken 🙂

// Lars

Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *