Sammenlægning af Journalisthøjskolen og den grafiske højskole er nu en realitet. Derfor skal skolerne også have samme grafiske identitet.
Derfor har update.dk (tidligere CFJE – Center For Journalistik og Efteruddanelse) og journalisthojskolen.dk nu fået et ansigtsløft.
“Det har været vigtigt for os at skabe en fælles visuel identitet, som kan binde hele organisationen sammen”, udtaler kommunikationschef Frank Christensen, og han fortsætter: “samtidig er det vigtigt, at de enkelte uddannelsesenheder fortsat har mulighed for at profilere deres uddannelsestilbud på deres egne selvstændige sites.”
Opdateringen af update.dk var tiltrængt, det forrige design var mildest talt kaotisk og bar præg af at være kommet til verden i en tidligere internet-æra.
Men her stopper roserne også. For det nye design er så ustruktureret og uudholdeligt at se på, at man håber, det er lavet gratis af nogle af de studerende.
XXX
For det første er der alle X’erne. X’et er en vigtig del af den nye identitet for den samlede uddannelsesinstitution. I en videopræsentation præsenteres X blandt andet som alfabetets joker.
Se videoen og bedøm selv,hvad du mener. Som udgangspunkt kunne X have været et fint tegn at bruge, men jeg ville nok ikke overplastre navigationen i min hjemmeside (som skal holdes ren for overskuelighedens skyld) med X’er.
Hjemmeside (unavngiven formular)
Vi vender vores øjne med update.dk, og allerede fra sidens start, går det galt. I stedet for en ordentlig titel, der beskriver sidens indhold, står der “Hjemmeside (unavngiven formular)”.
Det er simpelthen så pinligt, at det skal give afslag i prisen.
Folk, der vil bogmærke update.dk, vil få den tekst som standard (det kan selvfølgelig ændres af brugeren), og hvis man deler siden på Facebook, vil den trække det ud. Det kan brugeren ikke ændre.
Så når man forsøger at dele update.dk på Facebook, får man dette resultat:
Bemærk, hvordan titlen bliver ført automatisk over, og at der ikke er knyttet nogen beskrivelse.
Jeg vil råde det firma, der har kodet update.dk til at kigge på “Share Partners“-siden på Facebook. Der kan man læse, hvilke meta-linjer i kildekoden, som Facebook gerne vil have.
Alle nyheder på én og samme URL
Nu vil vi gerne læse nogle af nyhederne på update.dk og journalisthojskolen.dk. Jeg hæfter mig ved, at alle nyhedsartiklerne for de to sites fører til samme side på det respektive site. Altså:
Alle links til nyhedsartikler på update.dk fører til:
http://www.dmjx.dk/nyheder/nyheder.html
Alle links til nyhedsartikler på journalisthojskolen.dk fører til:
http://journalisthojskolen.dk/nyheder/nyheder.html
Altså har hver enkel nyhed ikke sin egen URL, eller “permalink”. Det vil sige, at det ikke er muligt at linke direkte til en specifik nyhed fra Journalisthøjskolen eller Update!
Jeg har også forgæves lidt efter en søgefunktion, så jeg kan finde ældre nyheder frem. Den har jeg ikke kunnet finde.
Jeg har til gengæld fundet en navigationsmenu, der af uransaglige årsager er lavet i Flash-formatet. Hvorfor? Hvorfor ikke lave en menu, der er kodet som ren tekst. De fine funktioner, man har med, kan man sagtens kode sig til. Det behøver ikke være i Flash.
Designet, åh designet
Jeg skal nok lade være med at gå videre ind i designet, da jeg ikke har en designeruddannelse. Men umiddelbart giver det ikke det professionelle indtryk, som man forhåbentlig har sigtet efter.
For eksempel har man som baggrund på update.dk valgt et billede af nogle mennesker, der formentlig sidder og lytter på en underviser.
Udover, at det ser mærkeligt ud, så gentager billedet sig, når man scroller ned ad siden. Om det er en hyldest til webdesign anno 1995 eller en fejl, skal jeg af gode grunde ikke kunne sige. Men det burde blive fikset.
Da det er mandag, og jeg er i det gavmilde hjørne, vil jeg da gerne løfte sløret for hvordan det gøres. Det er simpel CSS.
I kildekoden findes linjen:
<body style='background-image:url(/CFJE/VidBase.nsf/cb_bg.jpg?OpenImageResource)'>
Den omskrives til:
<body style="background-image: url(/CFJE/VidBase.nsf/cb_bg.jpg?OpenImageResource); background-attachment: fixed;">
Og vupti! Så står baggrundsbilledet stille. Læs mere om background-attachment.
Jeg vil som nævnt ikke gå mere ind i designet, men i stedet opfordre dig til selv at klikke rundt på siden. Dem, jeg har vist siden til, er ikke begejstrerede.
Jeg vil råde de gode folk på Update, Journalisthøjskolen og Den Grafisk Højskole til at gribe knoglen og ringe til Børge Kristensen, der er en af pionererne inden for det danske hjørne af World Wide Web og som kan få noget usability indover update.dk.
Eller tilkald Jakob Nielsen. Bare gør et eller andet.
Update.dk’s titel er nu blevet sat til “UPDATE.DK (hjemmeside)”.
På Journalisthojskolen.dk’s side for nyheder, kan man læse følgende om det nye webdesign:
Kontrapunkt, som står bag udviklingen af den nye identitet, er kommet frem til en løsning hvor Mediehøjskolen, Journalisthøjskolen og UPDATE fremstår som de primære brands, men samtidig fremgår det tydeligt at disse brands hører under Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.
Dette er løst ved at lade tre forskellige signaturfarver repræsentere de tre enheder, og lade en grå farve repræsentere den samlede organisation.
Fleksibilitet er et nøgleord for den nye visuelle identitet. Den kan ændres, tilpasses og varieres alt efter den platform, som den bruges på. Samtidig er den udviklet med særlig fokus på at fungere på digital kommunikation.
Jeg hæfter mig især ved formuleringen »udviklet med særlig fokus på at fungere på digital kommunikation«.
Ernst Poulsen har et godt indlæg om redesignet set fra brugerens synspunkt.
Morten Gade har et kort indlæg om designet
Line Rix har et lidt længere indlæg om det nye design
13 kommentarer til “Journalisthøjskolen og Update får nyt design – og hvilket design!”
Jeg må indrømme at jeg er enig i det du siger.
Desuden ligner kildekoden på update.dk også noget anno 2001. Fuld af tabeller og brake-tags (som endda er skrevet med versaler). Det kan undre når kildekoden på Journalist Højskolens hjemmeside faktisk er ganske tilforladelig, med CSS-opbygning osv.
Og så skal update.dk da lige have tak for at de gør os opmærksomme på, at det rent faktisk er en hjemmeside vi er på…
Hej Søren
Det har du ret i, der er stor forskel på de to kildekoder. Update.dk er et mess i koden. Mærkeligt…
// Lars
Hm, har lige opdaget, at søgeknappen er på engelsk – et klassisk eksempel på, at der formentlig ikke har været tid til at gå siden igennem…
http://www.journalisthojskolen.dk/soeg/soeg.html
// Lars
Jeg ved ikke om jeg skal grine eller græde…
Og så er der forresten stavefejl på første linje på siden med optagelsesprøven: “Hold dit hovede i form…” tsktsk
@Ditte: Det lader til, de har fået rettet den fejl nu. Måske der sidder nogen og læser med? 🙂
// Lars
Ok – den var gratis, DJH. Næste gang koster det knaster 🙂
Vi må nu håbe at det ikke kun er en “overfladisk” stavefejl, de retter, men også nogle af de mere grundlæggende problemer, man møder på sitet, og som I så fint har pointeret.
Og hvad sker der med den nedtælling??
Det er gået helt galt. Mærkeligt, at ingen har turde sige fra på tre professionelle læreranstalter, hvor der burde være masser af folk med grafisk viden og journalistiske evner, der kunne splitte sitet på sekunder.
Men, måske er det netop fordi der er mange kokke?
Jeg har opremset nogle problemer her:
http://ernstpoulsen.wordpress.com/2008/09/04/dmjxdk-er-de-blevet-helt-xet-i-hovedet/
Ernst
[…] * Lars K. Jensen har en grundig gennemgang af især tekniske ting der går galt. Hans hjælper endda med nye kodeforslag, men slutter med det […]
[…] helt forbiFyens.dk lanceres i ny version – og crasherFreeway leder efter partner til avisen.dkJournalisthøjskolen og Update får nyt design – og hvilket design!Nyhedsavisens kollaps: Pengene fra USA udeblevNyhedsavisen lukker og […]
Jeg er studerende på DGH i øjeblikket (vi er heller ikke imponerede:).
En anden ting er, at når man klikker på henholdsvis “Mediehøjskolen”, “Journalisthøjskolen” eller “update” i øverste venstre hjørne, ja så bytter både logo og disse tre punkter plads, så den side man er inde på står øverst. Men – er det ikke almindelig børnelærdom, at man rent brugervenlighedsmæssigt aldrig flytter om på menupunkter?
[…] Lars K. Jensen […]