Udviklingen går stærkt indenfor de nye medier i øjeblikket, og især indenfor brugergenereret indhold og borgerjournalistik er der sket store ting bare indenfor de seneste seks måneder.
Men hvor der ikke mangler forandringer, mangler der til gengæld en hel central definition af, hvad borgerjournalistik rent faktisk er. Derfor præsenterer vi (mig + Kim Elmose, Kenneth Ley Milling, Mads Kristensen og Lisbeth K. Larsen) nu det borgerjournalistiske manifest.
Manifestet opstod oprindelig som idé efter et møde, Mads indkaldte til, og som blev afholdt den 9. januar 2008.
Her snakkede vi frem og tilbage, og en klar konklusion var efter mødet var, at der netop mangler en præcis definition af, hvad borgerjournalistik er. Er det for eksempel nok at stille borgerne spørgsmål (fx gennem spørgeskemaer) eller skal de aktivt bidrage med indhold?
Du kan læse hele manifestet nedenfor, men inden du gør det, vil jeg lige præsentere dem, der sammen med mig står bag det.
Kim Elmose er i skrivende stund blogredaktør på Politiken, efter at have været netchef på Ingeniøren. Kim blogger fast på Mediehack og er makker med Kenneth og jeg på Online Minds.
Kenneth Ley Milling er webredaktør hos Update (tidligere Center for Journalistik og Efteruddannelse). Han blogger blandt andet på Kenley, Journalist 2.0 og Mobiljournalistik.dk og er også med i Online Minds med Kim og jeg.
Mads Kristensen, som lever på VadNu.com, arbejder som konsulent med nye medier. Mads blogger også på Journalisten.dk og på Mediawatch.dk.
Lisbeth K Larsen er friskuddannet journalist fra RUC, hvor hun skrev speciale i brugergenereret indhold med udgangspunkt i Ekstra Bladets nationen!.
Og så til manifestet:
* * * * * *
Det borgerjournalistiske manifest
Indledning
Et spøgelse går gennem redaktionsgangene – borgerjournalistikkens spøgelse. Mange kræfter i det gamle mediebillede har sluttet sig sammen til en klapjagt på dette spøgelse, mens andre søger at integrere det under andre former.
I det danske mediebillede mangler der en klar definition af begrebet ‘borgerjournalistik’.
I den ene lejr ser man borgerjournalistik som en oplagt mulighed for at lade borgerne komme til orde ved at gøre dem til deltagere i produktionen af medieindhold frem for passive forbrugere. I den anden lejr ser man borgerjournalistik som en mulighed for at bedrive undersøgelser og målrettet markedsføring.
Med denne tekst søger vi at bringe klarhed omkring, hvad det præcist indebærer at være et borgerjournalistisk medie med borgere som journalister.
De 11 teser
- Et borgerjournalistisk medie lytter lige så meget, som det spørger.
- Et borgerjournalistisk medie sætter den lokale dagsorden, fordi det tager udgangspunkt i borgerne selv.
- Et borgerjournalistisk medie definerer væsentlighed ud fra nærhed til borgernes liv og dagligdag.
- Et borgerjournalistisk medie er mere end spørgsmål og afstemninger.
- Et borgerjournalistisk medie er afhængig af artikler og indhold leveret af borgerne.
- Et borgerjournalistisk medie lader borgerne skildre begivenhederne, som de ser dem, men tilstræber sig objektivitet.
- Et borgerjournalistisk medie giver tilbage til det samfund, det er udsprunget af.
- Et borgerjournalistisk medie kan både være baseret på geografi og/eller emner/kategorier.
- Et borgerjournalistisk medie kan ikke forceres til at opstå, det skal opstå med udgangspunkt i deltagerne.
- Et borgerjournalistisk medie har plads til niche-journalistik
- Et borgerjournalistisk medie bekender sig til de klassiske journalistiske idealer med tilstræbt objektiv dækning af et emne, hvor alle parter søges hørt – og de journalistiske produkter ikke alle er subjektive indlæg i samfundsdebatten.
Underskrivere
Kim Elmose | Kenneth Ley Milling | Mads Kristensen | Lars K Jensen | Lisbeth K Larsen
* * * * * *
Du kan også læse manifestet her. Læs også Mads’ indlæg om manifestet på hans blog på Journalisten.dk.
- Kenneth har nu også et blogindlæg om manifestet ude [13-05-08 | 13:04]
- Mads har et kort indlæg om manifestet på madsk.dk [13-05-2008 | 13:19]
- Du kan fra nu af også finde den seneste version af manifestet på medieblogger.dk/manifest [13-05-08 | 13:24]
- Kenneth har også skrevet om det på Journalist 2.0 [13-05-08 | 13:57]
- Mads har også skrevet et indlæg på engelsk [13-05-08 | 13:59]
- Søren Storm Hansen har kritik af manifestet [13-05-08 | 16:30]
- Kim har en opfordring til deltagelse i manifestet [14-05-08 | 10:39]
- Journalisten.dk har en artikel om manifestet, som Kim også har blogget [15-05-08 | 15:50]
5 kommentarer til “Præsenterer: Det borgerjournalistiske manifest”
[…] sidste del har journalisterne Lars K. Jensen, Kim Elmose, Lisbeth K. Larsen og Mads Kristensen samt jeg selv nu taget hul på at få gjort noget […]
[…] Sammen med Politiken’s blogredaktør Kim Elmose, Ekstra Bladets Lars K. Jensen, UPDATE’s Kenneth Ley Milling og Ekstra Bladets Lisbeth K. Larsen har jeg begået første udgave af det borgerjournalistiske manifest. […]
[…] Lars K. Jensen (Nationen.dk) og Mads Kristensen (Vadnu.dk) tog i årets (2008) første dage en større diskussion […]
[…] Desværre tager manifestet hverken udgangspunkt i borgere eller journalistik. Det tager udgangspunkt i en forældet forretningsmodel. Se manifestet her: Det borgerjournalistiske manifest. […]
[…] – men kan vi bruge det til noget?Google på vej i Metro Internationals bestyrelsePræsenterer: Det borgerjournalistiske manifestTwitter dur ikke til samtalerHvad vil DU gerne se på forsiden af dr.dk?The Economist redesigner […]