Kategorier
Tendenser

Derfor fungerer BTs livedækning

To relativt simple greb giver BTs liveopdateringer om coronavirusset en bedre brugeroplevelse.

To relativt simple greb giver BTs liveopdateringer om coronavirusset en bedre brugeroplevelse.

I de seneste 10 års tid har vi set flere og flere medier bruger liveopdatering på tekst ved store begivenheder – altså hvor man som bruger kan sidde og se opdateringerne løbe ind uden at skulle opdatere siden.

Indenfor de seneste par år har flere medier taget det videre end kun de store begivenheder til at være noget, der bliver brugt i den generelle dækning, såsom TV 2s ‘Lige nu’, som jeg selv er ret glad for. (TV 2 har, såvidt jeg kan se, en mulighed for at linke direkte ned i en enkel opdatering, men den funktion bruger de alt for sjældent.)

Alle livedækker corona

Coronavirussets hærgen verden rundt har selvfølgelig betydet, at alle større danske netmedier nu dækker virusset via deres liveopdateringer. Det giver rigtig god mening, men det udfordrer også potentielt brugeroplevelsen.

For eksempel er det svært som medie at lave nedslag i en dækning, som kan man henvise til fra forsiden, når liveopdateringerne hele tiden kører. Det er derfor, vi mediebrugere i øjeblikket ofte oplever, at vi ser en overskrift på en forside, men når vi trykker os ind fra forsiden til livedækningen, kan vi have svært ved at finde den historie, overskriften på forsiden fortalte om.

Det er den frustration, Søren Hugger Møller deler i dette tweet:

Søren bruger selv et eksempel fra DRs livedækning:

Jeg kender udmærket det, Søren beskriver, og jeg oplever det hos flere medier – også udenlandske. Derfor synes jeg, det er værd at fremhæve dem, der (ifølge min opfattelse) gør det bedst på lige netop det punkt, BT.

De har nemlig taget nogle greb, der gør det lettere at følge med som bruger. Lad os kigge på to af de vigtigste.

Udvalgte opdateringer

For det første har de i deres livedækning udvalgt nogle få opdateringer, der ligger øverst:

Jeg kan altid finde den historie, jeg har fundet på deres forside, blandt disse udvalgte opdateringer. Det er elegant løst.

Andre medier gør noget lignende, men nogle steder bliver det til en meget lang liste med masser af tekst og for mange opdateringer (begrænsningens kunst er svær). Hos BT er der færre, klart udvalgte opdateringer, og som bruger bliver man eksponeret får mindre information per pixel/skærmbillede. Det er en klar fordel.

To liveopdateringer

Derudover har de hos BT også valgt at gøre noget andet smart. De har nemlig delt deres livedækning af coronavirusset i to live-“feeds”: Et, der primært er til nyheder og opdateringer fra pressemøder, mens de har dedikeret et andet feed til at svare på folks spørgsmål.

Det betyder, at de to feeds ikke “forurener” hinanden, så man kan scrolle forbi en masse spørgsmål og svar også, før man finder den historie på forsiden, der fangede ens interesse.

Udfordringen er så – som man kan se fra tid til anden i deres livedækning – at huske at minde folk om, at de kan få svar på deres spørgsmål et andet sted.

“Stil spørgsmål”-funktionen på deres nyhedsfeed kunne eksempelvis pege til det andet feed.

Husk brugeroplevelsen

All in all er det relativt enkle greb, BT har taget. Muligheden for at lægge udvalgte opdateringer i deres livedækning er formentlig en eksisterende funktion i softwaren (og ja, så er kunsten selvfølgelig at tage højde for den slags, når man vælger system og designer UI’et), og at oprette et ekstra live-feed kræver selvfølgelig lidt ekstra arbejde, men det er kendte arbejdsgange, der bruges.

Pointen er, at det ligner, at valgene er truffet for brugernes skyld. I et større perspektiv er det interessant at se, at det følger den udvikling, BT allerede er i, hvor der er et større fokus på brugeroplevelsen.

Og det fungerer. Jeg kan se, at jeg oftere og oftere taster “bt.dk” i min browser, når jeg skal opdateres – og det startede, inden coronavirusset hoppede fra dyr til menneske.◾

Jeg udgiver nyhedsbrevene Digital Ugerevy og Products in Publishing.

Lars K Jensen

Lars er journalist af baggrund og har arbejdet med digital udvikling i mediebranchen i mere end 10 år, bl.a. som leder af Ekstra Bladets redaktionelle udviklingsteam og chef for produktudvikling hos Infomedia.

Han hjælper medier og virksomheder med at forstå deres brugere og udvikle deres digitale produkter. Lars udgiver også Digital Ugerevy.

Kontakt Lars på lars@larskjensen.dk