Dette er et gæsteindlæg skrevet af Kenneth Ley Milling.
*
En let irritation over københavneri og seks års stadig mere intenst arbejde med både tv og internet, udmønter sig nu i en af de mest professionelle niche-tv-kanaler, jeg har set på nettet.
Jyske Bank, der bor i den midtjyske by Silkeborg, lancerer i dag (1. oktober 2008) jyskebank.tv – finansnyheder direkte fra kilden, så at sige.
Det har længe været kendt, at man i den midtjyske storbank anså det for et problem og et irritationsmoment, at man var så langt væk fra hovedstaden og de store tv-stationer, når der skulle interviewes eksperter til tv. Her har det altid været lettere at interviewe eksperter fra andre banker placeret i København. Det nye initiativ skal formentlig ses, som en direkte videreudvikling og affødt af netop denne irritation. Ifølge bankens førstemand, Anders Dam, i DR’s “mennesker og medier” (26. september) har der særligt med gratisaviserne været god grund til at korrekse fejlinformation. Også dette kan nu gøres hurtigt og effektivt – blandt andet v.hj.a RSS på bankens tv-station.
Og det er umiddelbart gjort godt! Ingen adgangskode, intet medlemskab og intet dyrt abonnement kommer i mellem mig og nyhederne. Billedkvaliteten er i orden (jeg ved, at banken råder over HD-gear fra ende til anden) og nytteværdien af eksempelvis en frisk udsendelse om, hvordan jeg sikrer min pension er ganske god.
Som teknisk tosse er jeg også pænt godt tilfreds med, at Jyske Bank ikke er faldet for den form for brugerstyring og protektionisme, som andre nettv-udbydere benytter (og som jo på en måde er at se ned på brugerne). Folkene i Jyske Bank har tydeligvis studeret blandt andet YouTube og læst lektien om viral markedsføring og gjort det muligt at “sakse” og embed’e enkelt-indslag. Der generes en unik URL, som tilmed er logisk og uden skør, skør kode, som ingen mening giver for hverken mennesker eller robotter. Og så kan man med RSS abonnere på tv-nyhederne. Naturligvis er det også muligt både at rate og kommentere på en given nyhed.
Overordnet er dette nok state-of-the-art inden for web-tv (og ikke bare tv på web), og det bør bestemt få etablerede og traditionelle medier til at “konvertere” til det endnu nye (kun let brugte) mindset – “Kære afsender, du er fyret… men ansat igen – nu som deltager”.
Næste skridt kunne jo være et Jyske Bank-community i sammenhæng med tv-stationen, hvor folk selv kunne lægge film og billeder op af den nye udbygning på huset – skabt af den friværdi vores rådgiver fandt osv. osv.
Godt gået Jyske Bank *thumbs up* – så kan I godt sætte renten op på min konto, tak 😉
4 kommentarer til “Jyske Bank launcher egen tv-station”
[…] medieblogger: Jyske Bank launcher egen tv-station. Mere om: TV og […]
[…] jeg tidligere på dagen også skrev på Medieblogger.dk, så den ny webtv-kanal fra Silkeborg tæt på at være perfekt (altså på 2008 niveau). Derfor er […]
Hvis man er til vellykkede web-tv koncepter, så check også http://www.fdm-travel.tv – her er nogle af de lækreste præsentationer af rejsemål, som jeg længe har set.
Jyske bank TV – de fatter ikke en bjælde del III…
Et medie anbefaler et andet…
Jyske bank kører for tiden tv-reklamer på TV2, og de reklamerer for deres webtv jyskebank.tv. Mit bud ville være at jyskebank.tv skal fungere som reklame for (banken) Jyske bank. Det vil sige det er reklamer f…