Kategorier
Distribution Journalistik Tendenser

Debat: Hvordan kan medierne bruge Twitter?

Kim Elmose har skrevet et godt blogindlæg om, at Politiken nu vil i gang med at bruge Twitter. Det sker på twitter.com/politiken.

Kims indlæg er rigtig godt timet med en artikel hos eJour, der handler om, at journalister skal til at bruge Twitter, som mere eller mindre er en sammenskrivning af, hvad der allerede har været skrevet om Twitter som journalistisk redskab.

Kim lægger op til en interessant snak: Hvordan skal vi som medier bruge Twitter? Kim nævner tjenesten Twitterfeed (hvor du kan trække RSS-feeds ind på Twitter, akkurat som du kan på mikroblogtjenesten Jaiku), men som Kim også selv skriver, så er det næppe en holdbar løsning.

Vi beder om hjælp
Hos os ved vi endnu ikke helt, hvordan vi skal få placeret Twitter for at få det brugt rigtigt, så vi har gjort det, at vi beder om forslag. Det har resulteret i to forslag fra Morten Just og Christian Bogh.

Som jeg også har skrevet i en kommentar til Kims indlæg, så er jeg mere tilhænger af en multi-kanal approach, hvor vi har forskellige kanaler, for eksempel en til Ekstra Bladet generelt (twitter.com/ekstrabladet) og en til vores breaking news (twitter.com/ebbreaking).

Men lad os tage snakken. Hvordan kan medie bruge Twitter på den bedste måde, så det ikke bare bliver endnu en kanal, hvor vi serverer det samme indhold som på hjemmesiden?

2 kommentarer til “Debat: Hvordan kan medierne bruge Twitter?”

Det er en spændende idé.

Jeg synes absolut at breaking news idéen har mest appeal, ligesom muligvis en ‘meta’ twitter ikke om nyheder i Ekstra Bladet, men *om* Ekstra Bladet.

Som jeg tidligere har kommenteret synes jeg twitter handler om ‘ambient intimacy’ – Det ville være interessant at have en flue på væggen på eb’s kontorer, man kunne forestille sig den hypotetiske tweet:

“Hov, alle løber rundt med papirer flagrende efter dem og råber – tror der er sket noget stort”

– måske er det ved eftertanke faktisk en form? Det intime kontorbekendtskab med jer på redaktionen, med de helt store nyheder kastet ind når de faktisk er ‘breaking’. Ikke et ord om TV 2 News’ brug af ordet 😉

Jeg synes i øvrigt at Downing Streen #10’s brug af twitter er eksemplarisk af samme grund; det er interessant at høre hvad de foretager sig derovre, især fordi det begrænser sig til de 140 tegn.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *