(Opdateret 25. marts med TV 2s ‘Spørg om corona’. Læs mere nederst.)
Brugerinddragelse – det kan stadig noget.
“Markets are conversations”. Sådan lyder den første tese fra ‘The Cluetrain Manifesto’, der blev udgivet første gang i 1999 og dermed indvarslede alt, hvad sociale medier, brugerinddragelse og web 2.0 kom til at stå for.
Siden er de sociale medier gået fra et være et håb om noget bedre til at være et til tider horribelt udstillingsvindue for, hvordan vi mennesker er, når vi er værst. For mediernes brugerinddragelse er det i vid udstrækning endt med nogle kommentarfelter, der sjældent tilføjer ekstra værdi til en artikel (sådan som det oprindeligt var tænkt, og som mange blogs fungerede), men som i stedet ofte ender i diskussion mellem forskellige brugere af mediet.
(Selvfølgelig er der undtagelser (såsom den brugerinddragelse, de har gang i hos Jysk Fynske Medier), og der findes masser af fora, der fungerer – men vi kommer ikke udenom, at stemningen omkring sociale medier er skiftet.)
I denne tid sker der imidlertid noget interessant i forbindelse med mediernes dækning af coronavirusset. Nogle medier lader nemlig brugerne stille spørgsmål – og hvor kommentarfunktioner mellem brugere ofte stikker af, så fungerer dialogen mellem brugere og medie/journalister fantastisk.
Mere end 2000 spørgsmål
To af dem, der tager imod flest spørgsmål, er Ekstra Bladet og BT. Ifølge Pernille Holbøll, der er chefredaktør for ekstrabladet.dk, har de siden den 12. marts besvaret mere end 2000 spørgsmål fra brugerne, og hos BT har de dedikeret en særlig livedækning til at svare på folks spørgsmål.
Og det er mange forskellige ting, der bliver spurgt om. Inden coronavirusset for alvor indtog Danmark, var det blandt andet spørgsmål om rejsemål, sidenhen om forholdsregler, myndighedernes tal – og generelt, hvad man nu kan forestille sig, at den almene dansker kan gå rundt med af spørgsmål om det frygtede virus og den sygdom, det bærer med.
Seriøse svar
Fælles for spørgsmålene er, at de bliver besvaret seriøst. Fra tid til anden har de to medier haft sundhedsfagligt personale til at besvare spørgsmål, men for det meste, er det redaktionen selv der gør det. Og de har gjort det forbilledligt.
Selvfølgelig vil nogle af svarene fra læger og andre myndighedspersoner være givet med udgangspunkt i de daværende anbefalinger, og derfor kan de virke forkerte her på bagkant, som i eksemplet fra BT herunder.
Teksten fortsætter under billederne ↓
Nogle gange henviser et svar til en anbefaling fra myndighederne, og da antallet af smittede begyndte at stige, var journalisterne flinke til at henvise til Udenrigsministeriets rejseanbefalinger for det pågældende land, vedkommende spurgte ind til.
De mange typer spørgsmål til medierne har været et vindue indtil de bekymringer og den fortvivlelse, nogle danskere sidder med. Her har medierne indtaget en rolle med stor autoritet, der sikkert har hjulpet dem på vej mod den massive tillid, danskerne viser dem i denne krise.
Alt dette viser os tre ting:
- Der er i den grad plads til en dialog mellem medierne og de mennesker, der bruger dem, og det styrker dækningen af emnet. Som sagt: Markeder er samtaler.
- Der er forskel på at være i dialog med sine brugere og på at være platform for en samtale imellem dem (det viser Jysk Fynske Mediers arbejde med brugerinddragelse også).
- Som alle, der nogensinde har været med til at drive et community ved, så styrkes kvaliteten af debatten, når emnet er begrænset – det er også en af grundene til, at spørgsmål/svar-delen af dækningen fungerer.
“Mørketallet”
Som ved antallet af smittede med coronavirus, er der for brugernes spørgsmål selvfølgelig også et mørketal; alle de spørgsmål, der bliver sendt ind, som aldrig bliver offentliggjort.
Fra tid til anden ser man brugere indlede deres spørgsmål med “så prøver jeg igen” eller lignende, der indikerer, at det ikke er første gang, de indsender spørgsmålet. Det skyldes selvfølgelig, at det er rigeligt i sig selv blot at skulle køre en liveopdatering – og det formentlig høje antal af spørgsmål gør det også svært at vælge de bedste og besvare dem, især når man i forvejen er under tidspres.
(Der er mere tekst under billedet)
Uanset hvad, så opleves det som en dialog, der fungerer, og jeg har set flere svar på spørgsmål, jeg enten selv sad med eller tænkte “hm, det var da egentlig et ret godt spørgsmål”. Og det er jo en af grundene til, at vi i tidernes morgen (2005-ish) begyndte at tale om sociale medier og brugerinddragelse.
Det er dejligt at se det fungere.◾
PS: Den danske medieanalytiker, Thomas Bækdal, har netop skrevet en analyse, hvor han går meget mere i dybden med emnet: “How important is audience engagement for publishers?”. Han har blandt andet denne vigtige pointe:
What we have been doing in the media industry is that we have measured what people were doing when they had no focus, instead of actually listening to people directly.
Opdatering:
Magnus Bjerg fra TV 2 gør mig i et tweet opmærksom på, at de hver aften har har ‘Spørg om corona’ på hovedkanalen. Her kan danskerne få svar på deres spørgsmål fra nogle af landets bedste eksperter.
Du kan læse mere i denne pressemeddelelse fra TV 2 og se udsendelserne på TV 2 Play.
Jeg udgiver nyhedsbrevene Digital Ugerevy og Products in Publishing.
Lars K Jensen
Lars er journalist af baggrund og har arbejdet med digital udvikling i mediebranchen i mere end 10 år, bl.a. som leder af Ekstra Bladets redaktionelle udviklingsteam og chef for produktudvikling hos Infomedia.
Han hjælper medier og virksomheder med at forstå deres brugere og udvikle deres digitale produkter. Lars udgiver også Digital Ugerevy.
Kontakt Lars på lars@larskjensen.dk