Den stigende brug af automatisering understreger behovet for, at journalister bliver bedre til at samarbejde og forstå teknologien. Et nyt kursus handler om netop det.
Jeg udgiver nyhedsbrevene Digital Ugerevy og Products in Publishing.
Automatisering i mediebranchen – mere populært (og lidt misvisende) kaldet “robotjournalistik” er i den grad talk of the town i mediebranchen og et felt, hvor der er fart på udviklingen og kommer til at ske meget mere.
Ordet “robotjournalistik” er misvisende fordi, det beskriver automatisering som nogle kolde robotter, der bliver sat ind af ledelsen for at spare, så man kan afskedige nogle journalister. I virkeligheden handler det meget mere om at automatisere de lidt mere grå, repetitive opgaver, så vi mennesker har mere tid og energi til de opgaver, hvor vi virkelig han shine.
Den stigende automatisering betyder dog, at journalister skal blive bedre til at arbejde sammen med folk fra andre steder i organisationen. Det er der som sådan ikke noget nyt i (det er også en forudsætning, når man arbejder med abonnementsindhold, for eksempel), men den teknologiske udvikling i branchen understreger det endnu mere.
Færdighed og forståelse
Som medie er man nemlig nødt til at skabe tværfaglige teams, som forfatteren til ‘Automating the News’ (og forsker i automatisering indenfor medier), Nick Diakopoulos, fortalte mig, da jeg interviewede ham i forbindelse med Automation Day-arrangementet, hvor Nick holder oplæg.
Det betyder, at journalisterne må lære sig nye færdigheder og bedre forståelse af andre arbejdsområder (såsom digital udvikling), ligesom dem, der skal samarbejde med journalisterne skal have en bedre forståelse af journalistik og publicisme.
Ti journalister og udviklere
Derfor skal Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, DMJX, snart i gang med at teste et kursusforløb i netop robotjournalistik – som du kan læse nederst i den artikel, jeg linkede til herover.
“Vi vil gerne udvikle vores efteruddannelser sammen med dem, der har brug for det. Derfor har vi inviteret ti journalister og udviklere fra forskellige danske medier til at deltage i et beta-kursus i robotjournalistik,” forklarede Jens Haaning, der er udviklingskonsulent hos DMJX.
En af dem, der skal deltage på kurset, er Mathias Svane Kraft. Han er digital redaktør på TV 2 Øst, og han glæder sig til kurset, fordi han altid gerne vil være dér, hvor udviklingen går stærkt.
“Jeg tror, det kan blive rigtigt sjovt at arbejde med robotjournalistik. For os bliver udfordringen nok at finde ud af, hvordan vi kan bruge teknologien til noget, der giver brugerne reel værdi og ikke blot tilfredsstiller nysgerrige digitale redaktørers behov for at prøve det sidste nye af,” forklarer han.
“Der er mange eksempler på, at robotter kan levere artikler og sportsresultater og forskellige slags erhvervshistorier. På TV2 ØST er vores eksistensberettigelse først og fremmest at lave historier om det helt nære for den brede befolkning.
Jeg håber, at kurset også kan bidrage med inspiration til, hvordan robotterne kan bidrage til den slags historier.”
Kurset udvikles af DMJX i samarbejdet med IC Robotic og Søren Pedersen, dere er big data-udvikler hos Ekstra Bladet. Du kan møde både Søren og Nick Diakopoulos samt andre praktikere til Automation Day den 30. marts, som jeg er med til at arrangere.
Lars K Jensen
Lars er journalist af baggrund og har arbejdet med digital udvikling i mediebranchen i mere end 10 år, bl.a. som leder af Ekstra Bladets redaktionelle udviklingsteam og chef for produktudvikling hos Infomedia.
Han hjælper medier og virksomheder med at forstå deres brugere og udvikle deres digitale produkter. Lars udgiver også Digital Ugerevy.
Kontakt Lars på lars@larskjensen.dk