Kategorier
Tips

Derfor skal du have “nofollow” på links i kommentarerne

Hvis du ikke er forsigtig, kan dit website eller medie blive brugt til at hjælpe andre i kampen om de gode Google-pladser.

Hvis du ikke er forsigtig, kan dit website eller medie blive brugt til at hjælpe andre i kampen om de gode Google-pladser. Læs her, hvad du kan gøre.

Frederik Kulager fra Zetland har skrevet en historie om det såkaldte “linkbuilding”, der gælder om at få websites til at score højere i Google ved at linke til dem fra andre websites.

Han har også lavet en stærk Twitter-tråd, hvor han fortæller mere:

En af eksemplerne er nogle kreative marketing-folk, der blandt andet bruger Altingets kommentarsystem til at bygge links til deres eget website:

Det fungerer på den måde, at Google nu kan se, at Altinget.dk linker til den side, “Lea” nævner i kommentaren. Altinget er en side med høj troværdighed i Google, og når de linker til et andet site, tolker Google det som, at den side også har troværdighed.

Det er en af kernefunktionerne i Googles søgealgoritme; at siders troværdighed blandt andet bestemmes ud fra, hvem der linker til dem. Derfor er et link fra en side som Altinget guld værd.

Du kan se eksempler på den slags kommentarer til denne Altinget-artikel.

Kan det forhindes?

Der er en måde, man kan forhindre, at den slags kan lade sig gøre. Det hedder “nofollow”, og det er en del af HTML-linkstandarden.

Du kan læse mere på Wikipedia og hos Google selv:

“Brug nofollow-værdien, når andre værdier ikke er relevante, og du helst ikke vil have, at Google associerer dit website med den linkede side eller crawler den fra dit website.”

Det er lidt kryptisk formuleret – men det betyder, at Google ikke bruger linket til noget. Det fungerer på den måde, at man tilføje rel=nofollow til sine links i HTML-koden.

Her er et screenshot af Altingets HTML-kode, der viser, at de ikke bruger “nofollow”:

Det samme link med “nofollow” ser således ud:

<a href="https://doc24.dk/om/" rel="nofollow">https://doc24.dk/om/</a>

Nu er vi jo forbi de dage, hvor man selv sidder og redigerer den slags i HTML-kode, så det er naturligvis en opgave for det CMS/indholdssystem, der styrer hjemmesiden og/eller kommentarerne.

WordPress er verdens mest udbredte CMS, og her er det en standardfunktion, at der er “nofollow” på de links, folk lægger i kommentarer. Hvis du bruger WordPress og vil have det væk, kan du for eksempel bruge denne guide.

På Google-siden kan du også læse andre attributter, du kan tilføje til links. Blandt andet “sponsored” eller “ugc” for “User Generated Content” – hvilket også er en mulighed for Altinget og andre.

Hvis du er nysgerrig, kan du med fordel også læse Google-siden ‘Sådan forhindrer du kommentarspam’.

Jeg udgiver nyhedsbrevene Digital Ugerevy og Products in Publishing.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *