En af de store udfordringer indenfor podcasting er, at det som lytter er svært at finde, og som podcaster er svært at blive fundet. Spotify sætter nu algoritmerne på sagen.
Spotify ruller for alvor ind på podcasting-markedet i øjeblikket. I et nyligt redesign fik podcasts en mere fremtrædende placering på søgesiden, og derefter gjorde de det muligt at tilføje podcast-episoder til playlister.
Nu kombinerer Spotify så podcasts med endnu en central Spotify-funktion: Algoritmer og personalisering.
Svenskerne har nemlig lanceret ‘Your Daily Podcasts’, skriver TechCrunch, og her får du podcast-udgaven af din ‘Discover Weekly’- eller ‘Release Radar’-playliste. Men hvor de to playlister enten anbefaler dig generel eller nyudgivet musik, indeholder den ny funktion selvfølgelig anbefalede podcast-episoder:
“As with Spotify’s music playlists, algorithms will be used to analyze your podcast listening behavior like what’s you’ve recently streamed and what you follow. It will then recommend what episode to listen to next based on this history and what sort of podcasts you like. This could be the next episode in something you’re already listening to, a standalone evergreen episode from a popular podcast, or a more timely episode from a daily updating podcast, the company says. It also promises it won’t skip ahead if you’re listening to a story-driven sequential series.”
Your Daily Podcasts dukker kun op, hvis du har lyttet til minimum fire podcasts i løbet af de seneste 90 dage – for ikke at forstyrre dem, der kun hører musik på Spotify. Det er en smart tilretning af designet og implementeringen, synes jeg.
(Artiklen fortsætter herunder ↓)
Jeg udgiver nyhedsbrevene Digital Ugerevy og Products in Publishing.
Spotify erobrer lande
Derudover vokser Spotify indenfor podcast-lytning og bliver flere steder det foretrukne sted at lytte til podcasts. Det viser den seneste optælling fra Voxnest, der følger udviklingen:
“Spotify’s aggressive approach for gaining podcast listeners continues to pay off. During the month of October, they claimed Sweden and Equatorial Guinea. Since we started reporting on this subject – based on the data from Voxnest Audience Network – Spotify has taken European countries nearly every month; Sweden is particularly significant because it’s one of the top countries in the world listening to podcasts (Grit Daily says that 36% of Swedes are listening), plus Spotify’s headquarters are based in Stockholm.”
Der er næppe tvivl om, at hvis ikke Apple, eller nogle andre, gør noget, så bliver det Spotify, der løber med pladsen som det absolut mest foretrukne sted at høre podcasts.
Det er der selvfølgelig ikke direkte kroner og ører i for Spotify – men det er jo lyttere, Spotify kan tilbyde deres musikstreaming-produkt og derudover bygge en stærk relation til.
Det er af samme årsag, at danske Podimo også gerne vil have folk til at lytte til podcasts i deres app, også selvom man ikke nødvendigvis betaler.
Spotify har virkelig set rigtigt ved, at de nu kan tilbyde folk at lytte til både musik og podcasts i den samme app og det samme miljø. Det vil sige, at man som lytter også får glæde af Spotify Connect, hvor man kan fortsætte lytningen på andre enheder etc. ◾
Hvem skriver?
Lars K Jensen er uddannet journalist og har arbejdet i mere end 10 år med digital udvikling i mediebranchen. Han hjælper medier og virksomheder med at forstå deres brugere og rådgiver indenfor digital udvikling af medier.
Han udgiver også Digital Ugerevy, en opsamling på nyheder om digital udvikling i og omkring mediebranchen.
Fang Lars på Twitter eller LinkedIn eller skriv til lars@larskjensen.dk.
Links / Læs mere
Spotify smelter podcast og musik sammen – omsider
Medieblogger, 1. oktober 2019
Spotify turns its personalization technology to podcasts with launch of Your Daily Podcasts
TechCrunch, 19. november 2019
Apple vs. Spotify (October Data)
Voxnest, 13. november 2019