Google har netop annonceret, at de tager nyhedsindholdet på deres digitale assistent til det næste niveau:
“When you say, ‘Hey Google, play me the news’ on any Assistant-enabled phone or smart speaker, Your News Update will begin with a mix of short news stories chosen in that moment based on your interests, location, user history and preferences, as well as the top news stories out there.”
Lydbriefingen bliver sammensat af indhold fra forskellige medier, som Google samarbejder med – og denne gang gør Google også noget for dem, der bidrager med indhold.
(Artiklen fortsætter herunder ↓)
Vil du høre mere?
Digiday skriver nemlig, at Google faktisk betaler de medier, der har indhold med i lydbriefingen:
“In some ways, the experience recalls what one gets from other Google products. But there are many key differences. For one, Google is licensing the content the assistant plays directly from publishers and, for now at least, paying the costs that crop up as publishers reformat their content into a new audio format Google developed.”
Digiday skriver også, at Google giver medierne mulighed for at tilføje forskellige opfordringer til lydbidderne. Det kan for eksempel være at tilmelde sig et nyhedsbrev eller hente mediets app.
Digitale assistenter og store tech-platforme generelt er en af mediernes større hovedpiner – også de danske. For hvordan balancerer man at være der, hvor folk modtager (og beder om) deres nyheder, og at have en direkte relation til brugerne — mens man selvfølgelig tjener penge.
Det lader til, at Google forsøger at gå udgiverne i møde på de to punkter. Som Digiday skriver, er der vitterligt sket meget, når det gælder indhold på platforme.
Her kan du se de partnere, der er med i samarbejdet:
Jeg udgiver nyhedsbrevene Digital Ugerevy og Products in Publishing.
Den nye funktion er en videreudvikling af Googles ‘News on Assistant’, som du kan høre et eksempel på her:
Endnu er tjenesten kun tilgængelig på engelsk og i USA, men den bliver rullet internationalt ud i løbet af næste år.