For nogle år siden var chatbots det nye. Nu er de på vej ud, mens klogere robotter buldrer frem i den danske mediebranche.
Bemærk: Denne artikel indeholder en del links undervejs. De er alle samlet nederst i artiklen, så du kan læse uforstyrret.
I ugens løb var der to vigtige nyheder, der illustrerer tendenserne omkring robotter i mediebranchen.
Den ene historie er, at Quartz lukker deres ‘Brief’, der er en nyhedsopdatering, der i sin form minder meget om en chatbot.
Den anden nyhed var, at Ritzau har bygget en boligbot, der ifølge MediaWatch “på baggrund af bl.a. tingbogen leverer nyhedsnotitser om bolighandler til Ritzau-kunder”.
Chatbots er på vej ud, mens robotter, der skriver artikler, i den grad er på vej ind. Chatbots var på toppen af deres hype for nogle år siden, og det var blandt andet drevet af, at de er så nemme at bygge, at næsten alle kan gøre det. Det betød også, at der blev lavet mange (for mange) chatbots.
To slags chatbots
Groft sagt kan man kategorisere chatbots i to grupper: Servicebotten, der er der for at hjælpe brugeren, og indholdsbotten, der er der for at fortælle brugeren, hvad afsenderen gerne vil fortælle. Det er den sidste type, vi har set rigtig mange af i mediebranchen. Det har vi, fordi der dels er en stor vilje til at eksperimentere (nogle gange uden at gøre det fornødne forarbejde) og dels fordi mange medier konstant er på udkig efter trafikkilder.
Derfor er mange indholdsbots nærmest bare blevet nyhedsbreve på steroider, hvor brugeren chatter sig igennem noget, der også fint kunne være landet i indbakken. Det er ren push med illusionen om interaktion.
I november 2017 kom jeg på Journalisten med et oplæg til et manifest for medie-chatbots. Det gjorde jeg i et forsøg på netop at komme forbi push-teatret og rent faktisk bygge nogle chatbots, der kunne give brugeren værdi og handle om andet end at skabe trafik.
Da Wired dræbte chatbotten
Skønt indholdsbots aldrig har fået fat (det er et kæmpe slag for fortalerne, at Quartz nu lukker Brief), så har der været historier om velfungerede servicebots hist og her. Men det er slet ikke noget, der kan stå mål med løfterne, og i august 2018 erklærede teknologimagasinet Wired chatbots for døde. Anledningen var, at Facebook lukkede for deres digitale assistent, ‘M’:
M skulle være et eksperiment, ja, men det var også meningen, at Facebook ville udvikle kunstig intelligens, der gradvist kunne overtage de opgaver, som menneskerne bag M udførte. Men det blev aldrig godt nok:
“One source familiar with the program estimates M never surpassed 30 percent automation.”
I maj måned i år (2019) skrev Verison2-bloggen Johnny Lüchau en artikel om chatbots, hvor han blandt andet refererede til netop Wireds 2018-artikel:
Så Quartz’ beslutning er seneste begivenhed i en nedadgående kurve for chatbots og især for indholdschatbots.
Som Nieman Lab skriver:
Just because people like to chat on their phones doesn’t mean they want to chat with you, news organizations.
Jeg udgiver nyhedsbrevene Digital Ugerevy og Products in Publishing.
Indholdsbotter i fremgang
Hvis vi så kigger på en anden type robotter – nemlig dem, der skriver artikler. Skønt de også har været hypet (af flere omgange) har det aldrig været i samme, nærmest overhysteriske, omfang som chatbots, alene af den årsag, at artikelrobotter er svære at lave.
De skal fodres med noget data, som de skal om sætte til noget tekst, mennesker gider læser. Det duer ikke at bruge den samme formulering hver gang, så der skal opsættes en masse regler, og robotten skal også helst selv lære noget hen ad vejen.
Til gengæld er de forretningsmæssige fordele lettere at få øje på end ved chatbots. Artikelbots gør det nemlig muligt for et medie både at skrue op for hastigheden, bredden og dybden i indholdet.
- Hastigheden, fordi der kan skrives hurtigere og flere artikler
- Bredden, fordi der kan skrives om områder, som der ellers ikke er ressourcer til
- Dybden, fordi der er mulighed for at dække dele af et område, man ellers ikke havde ressourer til.
Et eksempel på det sidste er den robot, Ritzau og Nordjyske sammen præsenterede i august 2018:
917 lokale fodboldhold i Nordjylland oplever i august at få redaktionel dækning på nordjyskes nærlokale hjemmesider. De 917 fodboldhold har ikke tidligere fået fast dækning, fordi der bliver spillet for mange kampe til, at Nordjyske kunne gøre det til en sund forretning at skrive kampreferater om alle hold. Men det er der nu lavet om på.
Et andet eksempel på både at gå i bredden (og dybden) er svenske MittMedia, der har succes med at holde på abonnenterne via robotter og personalisering:
Robot to the rescue
Ritzaus nyeste artikelbot, den om bolighandler, er et eksempel på at gå i bredden. Og så mener Ritzau også, at botten kan hjælpe lokalmedier med at få premium-indhold, de kan lægge bag deres betalingsvægge – og det er godt set. Fra MediaWatch-artiklen:
“Vi oplever et stigende behov for indhold, som medierne kan styrke deres digitale abonnementsprodukter med. Bolighandler er et interessant emne, der kan målrettes meget lokalt til regionale mediers betalende abonnenter,” udtaler adm. direktør i Ritzaus Bureau, Lars Vesterløkke, i meddelelsen.
I marts måned skrev jeg om den generelle tendens, jeg ser i mediebranchen, hvor ressourcer og investeringer bliver flyttet fra sociale medier til robotter.
Her har jeg også det vigtige forretningsaspekt med:
Der er ingen tvivl om, at artikelbots bliver en meget stor del af mediebranchens fremtid.
Penge og forskning i robotter
For det første er der de penge, Google giver til udvalgte projekter i mediebranchen, det såkaldte ‘Digital News Initiative’ (DNI), der alt andet lige vil spille en meget stor rolle i, hvor der bliver investeret i udvikling i den danske mediebranche.
I marts fik Jysk Fynske Medier 2,3 millioner kroner til personaliserede lokalnyheder:
Jysk Fynske Medier er også gået i luften med robotjournalistik. Robotterne skal skrive automatiserede artikler om ejendomshandel, sport og erhverv på hyperlokalt niveau. Her er det planen, at robotartiklerne skal være en del af det personaliserede produkt.
I 2017 fik Børsen Google-penge til et projekt sammen med Lasso News – i april året efter investerede JP/Politikens Hus 12 millioner i Lasso.
Derudover der det naturligvis også interessant ikke blot at følge pengene men også, hvad der bliver forsket i. Her er det interessant, at Journalistens digitale redaktør, Andreas Marckmann Andreassen, skal være fellow ved Syddansk Universitet, hvor han skal undersøge robotjournalistik.
Så hvor chatbots, især indholdsbots, mere og mere ligner en fodnote i medieudviklingen de seneste år, er artikelbots ved for alvor at bide sig fast – både for at aflaste journalister og (nok i højere grad) for at undersøtte forretningsudviklingen. ◾
Hvis du vil læse mere om robotjournalister, der ikke er ‘Sådan laver du’-artikler, kan jeg anbefale den norske essaybog ‘Autostory’. Bogen er blandt andet skrevet af Geir Terje Ruud, der var digital chefredaktør på Ekstra Bladet, da jeg var redaktionel projektleder og senere leder af det redaktionelle udviklingsteam.
Hold dig opdateret på det digitale
Jeg udgiver også Digital Ugerevy. Det er Danmarks mest komplette opdatering på sociale medier og digitale tendenser i mediebranchen. Og så er den gratis.
Læs mere / Kilder:
- Quartz is shutting down its Quartz Brief mobile app July 1, Digiday 21. juni 2019
- Ritzau sætter robot i sving på boligmarkedet, MediaWatch 27. juni 2019
- Manifest for medie-chatbots, Journalisten / Lars K Jensen, 1. november 2017
- Facebook’s Virtual Assistant M Is Dead. So Are Chatbots, Wired 1. august 2018
- Chatbotten spiser mennesker, Version2 / Johnny Lüchau, 24. maj 2019
- R.I.P. Quartz Brief, the innovative mobile news app. Maybe “chatting with the news” isn’t something most people really want to do?, Nieman Lab 24. juni 2019
- Nordjyske og Ritzau lancerer journalistrobot, Ritzau 28. august 2018
- Robotter og personalisering får abonnenterne til at holde fast i svenske lokalmedier, Medietrends 3. marts 2019
- Fra Facebook til robotter: Medierne skifter fokus, Lars K Jensen 4. marts 2019
- Fire danske projekter deler 7,7 mio. fra Google-fond, Journalisten 21. marts 2019
- Børsen får Google-penge til robotjournalistik, Journalisten 13. december 2017
- JP/Pol investerer 12 millioner i firma bag robotjournalistik, Journalisten 26. april 2018
- Journalistens digitale redaktør skal undersøge robotjournalistik på SDU, Journalisten 4. marts 2019
- Autostory – Et essay om hvordan automatisering forandrer journalistikken, Cappelen Damm 2017