For tre års tid siden var der en del VR-hype – som der er fra tid til anden og har været, lige siden de første Virtual Reality-headsets blev bygget i 1980erne.
Det ser dog ud til, at det også denne gang kun bliver ved hype.
“VR hype has been replaced by AR hype among publishers”, skriver Digiday og gør status:
Today, thanks to low consumer adoption, VR has receded to the fringes, as augmented reality and “voice” have become buzzwords of choice for media futurists, and some of the work that publishers put toward VR has been scaled back.
I artiklen kan du læse om forskellige ambitioner hos forskellige udgivere (blandt andet The Guardian og The New York Times), og hvordan de nu har skaleret drastisk ned på ambitionerne.
Jeg tror, at Virtual Realitys store udfordring ikke så meget ligger i teknologien (det har helt sikkert være et problem tidligere), men i selve brugeroplevelsen. Som jeg skrev i mit essay om Virtual Reality fra juni 2017:
Problemet med Virtual Reality er, at det kræver hele vores tilstedeværelse. Du kan ikke lige se en VR-film, spille et spil eller hænge ud med vennerne i den virtuelle verden og samtidig lave noget andet. Det spiser dig 100 procent med hud og hår.