Kategorier
Tendenser

Facebook vs. ‘Fake News’ i Tyskland: It’s complicated

Indtil videre er resultaterne blandede og værktøj uigennemsigtigt.

?? Den 24. september skal tyskerne til stemmeurnerne, når der er valg til Forbundsdagen (et valg du kan læse mere om på Wikipedia, hvis du er interesseret). I den forbindelse den tyske regering bekymret for misinformationer og løgne (kaldet ‘Fake News’), som det blandt andet skete ved det amerikanske præsidentvalg og blev forsøgt ved valget i Frankrig.

Men man kan ikke bekæmpe usandhederne uden elefanten i rummet, Facebook. Derfor har Facebook udrullet et værktøj, hvor tyske journalister kan faktatjekke og markere artikler delt på Facebook som usande.

Ifølge Politico (der har en god artikel om arbejdet) har samarbejdet fundet sted siden april måned. En af partnerne er ‘Correctiv’, der arbejder med undersøgende journalistik. Og spørger man dem (som Politico har gjort), så er resultaterne blandende:

The results of this experiment, so far, are mixed. While Correctiv’s fact-checkers contend that the tool helps, they said they are still in the dark about how the social network compiles the list of posts to be reviewed.

Facebook’s fact-checking tool is “very often not relevant” and doesn’t explain how a story is gaining traction on the social network, said Jacques Pezet, a journalist who worked with the tool for the newspaper Libération during the French elections and recently joined Correctiv’s fact-checking team to cover the German race.

Men en ting er, om værktøjet er til at arbejde med. Noget andet er, hvordan det fungerer, når en rettelse skal ud på Facebook. Og her ser det ud til at stå lidt sløjt til:

As the tool requires a second team of fact-checkers, independent from Correctiv, Facebook doesn’t remove stories flagged as “fake” by Correctiv. For its part, Correctiv publishes new articles on their own website debunking stories it believes are false.

Jeg kan godt forstå, at Facebook ikke bare kan slette indhold, der er delt, men hvis en artikel hos Correctiv er den eneste rettelse og indikation, der kommer ud om, at noget er løgn, er der altså et stykke vej til målstregen.

Måske har du læst min artikel her på Medieblogger om, hvordan rettelser af ‘Fake News’ faktisk kan gøre ondt værre – ved at folk står endnu mere stejlt på deres synspunkter. Og det er jo forudsat, at folk rent faktisk ser rettelsen – og der er en overvejende risiko for, at det ikke sker:

Den 25. april var jeg til arrangementet ‘Kan teknologien redde os fra falske nyheder?’ på IT-Universitetet. Her fremlagde Filippo Menczer (der er professor i Informatics og Computer Science ved Indiana University) via en videoforbindelse nogle af sine resultater.

Blandt det mest interessante var, at folk er så splittet i deres forbrug af medier og internettet, at de eksisterer i såkaldte ‘ekkokamre’ og derfor ikke ser hinanden meget af tiden. Det betyder også, at en rettelse (bragt i den ene gruppe) af en falsk nyhed (bragt i den anden gruppe) næppe vil blive set, og endnu mindre sandsynlig spredt, i den anden gruppe.

Det er svært at læse i Politico-artiklen, hvad Facebook rent faktisk gør på deres egen platform:

The company didn’t disclose technical details on how it compiles the list of stories, nor how it assesses whether a potentially false story is gaining traction on its social media site. It said a story flagged as false “might show up lower in your feed,” but didn’t provide much more detail.

Zuckerbergs sociale netværk forklarer dog, at arbejdet i Tyskland indtil videre er en test:

A Facebook spokesperson said it is “testing and are in close conversations with the ecosystem on how the product is best [deployed],” stressing it hasn’t been fully rolled out yet. The spokesperson said the German version was still just “a test.”

Vi må derfor håbe, at nogle af de pointer, som de tyske journalister rejser, bliver hørt og implementeret i Facebooks værktøj. En måde at øge sandsynligheden for, at det sker, er jo for eksempel at gå ud offentligt med sine kommentarer ?.

Dette er endnu en understregning af, at kampen mod “Fake News” ikke er lige så nem at stille op som en fodboldkamp med to hold overfor hinanden. Kampen mod usandheder er vigtig – men det skal være på en måde, der virker for borgerne og samfundet; ikke kun Facebook – eller journalisterne.

Ⓜ️

[jetpack_subscription_form title=”? Følg tendenserne indenfor medier og journalistik” subscribe_text=”Få en mail når der bliver udgivet nyt her på Medieblogger:” subscribe_button=”Hold mig opdateret”]

Kilder / Læs mere:

> Wikipedia: German federal election, 2017

> Politico: Germany’s anti-fake news lab yields mixed results (17. juli 2017)

> Medieblogger: Fake News: Gør advarslerne og rettelserne det værre? (10. juli 2017)

> Foto: Pixabay / Pexels

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *