I denne uge valgte jeg at blive betalende abonnement hos et online-medie, jeg ikke havde hørt om før. Hvordan dog? Hvilken snedig, veleksekveret marketing-procedure gjorde, at jeg blev lokket frem med kreditkortet? Ingen, det handler blot om kvalitet og et simpelt, godt tilbud.
Det starter med, at jeg falder over artiklen ‘Pressured by Google and Facebook, News Sites Slim Down’, som jeg også har skrevet om her på Medieblogger i artiklen ‘Nu får online-medierne bedre performance, og vi har Google og Facebook at takke for det’ fra i mandags.
Jeg kan ikke læse hele artiklen, så jeg forsøger at ramme den fra en søgning på Google News, hvilket virker med The Wall Street Journal-artikler, blandt andet. Men no luck. Jeg prøver sågar at skrive til The Information på Twitter for at høre, om det ikke er muligt, at jeg kan købe blot den ene artikel – altså via en såkaldt mikrobetaling.
Jeg navigerer lidt rundt på sitet theinformation.com for at se, hvad de ellers har af artikler, om der er noget, jeg kunne være interesseret i. Og det er der. Mange (tilsyneladende) originale historier omkring teknologi og sågar en oversigt over ‘Research Topics’ (typisk teknologifirmaer), som mediet dækker. Nu er jeg fristet.
Nuvel, tænker jeg, og beslutter mig for at se, hvad et abonnement koster. Svar: 39 dollars om måneden, 399 dollars, hvis jeg tegner abonnement for et helt år. Ifølge valutakurser.dk svarer det til henholdsvis 260 og 2660 kroner. Altså er der ikke meget at spare ved at vælge et helt år ad gangen. Men 260 kroner om måneden? Det er lidt for dyrt.
Jeg er nu nået dertil i registrerings-flowet, hvor jeg skal indtaste mine kreditkortoplysninger. Jeg fortryder processen og lukker vinduet. No harm done.
Special price, just for you…
Næste dag, efter at have haft tid til at tænke over tingene, får jeg en (med garanti automatiseret, skønt den har en person som afsender) mail fra The Information. Jeg kan få de første tre måneder til halv pris. Det er ikke gratis, men af en eller anden grund tænker jeg, at den rimelig høje pris skyldes, at The Information tager sig selv seriøst, og at de ikke vil give noget væk gratis.
Og det er jo et godt tilbud. Her er det også vigtigt at huske, at for mediet, der forsøger at få mig som abonnement handler det ikke om, at jeg betaler fuld pris eller halv pris de første tre måneder. I stedet er valgmulighederne, at jeg enten signer op til tilbuddet (og forhåbentlig bliver hængende derefter) eller helt forsvinder fra dem og giver dem 0 kroner og dollars.
Og hvad gør jeg så? Jo, jeg åbner mailen, tænker lidt, lukker mailen igen – og senere på dagen åbner jeg den igen og gennemfører tilmeldings-processen. Jeg får læst den artikel, jeg kommer efter og nogle andre. Kunsten er nu at blive ved med at læse artikler, så jeg får noget for mine penge.
Herudover er der noget andet interessant ved The Information. For at man kan bidrage (blandt andet skrive kommentarer under artikler), skal man være en godkendt ‘Contributor’. Det bliver man ved at udfylde en formular med navn, virksomhed, titel, Twitter-navn og en kort biografisk tekst. Ud fra de oplysninger, vil The Information så vurdere, om man er god eller interessant nok. Det kan jeg godt lide, for det siger til mig, at de ikke alene tager deres indhold, men også deres community seriøst. Sådan et community vil jeg gerne være en del af – og jeg synes faktisk, jeg har noget at tilbyde.
Så hvad er pointen med dette? Jo, det er vel at sige, at det er muligt at få læsere ved at lave kvalitet, originale (researchede) artikler og skilte med det. The Information sætter ikke noget på spidsen, og de oversælger ikke. Det oser af et medie, der tror på sig selv. På den gode måde.
En ret god forretning
Det kan da godt være, de er væk om et halvt år, men så havde jeg da godt indhold at nyde så længe, det varede. Det er der nu heller ikke noget, der tyder på.
The Information blev startet i slutningen af 2013 af den tidligere The Wall Street Journal-journalist Jessica Lessin, og i januar 2015 var meldingen, at “One year in, The Information sticks to subscription model”. Og i januar 2016 skrev Business Insider, at The Information lyder som et medie, der bliver kørt ineffektivt, “but it’s actually a pretty good business”.
Læs mere / Grav dybere:
- ? Læs: Nu får online-medierne bedre performance, og vi har Google og Facebook at takke for det (Medieblogger, 3. oktober)
- ? Læs: One year in, The Information sticks to subscription model (Digiday, 8. januar 2015)
- ? Læs: Tech media startup ‘The Information’ sounds like it’s run completely inefficiently, but it’s actually a pretty good business (Business Insider, 8. januar 2016)
- ➡️ Besøg: The Information