Dette er et gæsteindlæg skrevet af Kenneth Ley Milling.
*
“It’s about the story stoopid”
Sådan starter blogposten ‘Sell the story – not the website‘ på den britiske tv-journalist og underviser David Dunkley Gyimahs blog. Dunkley (manden bag Viewmagazine.tv) gennemgår nogle eksempler på, hvordan morgendagens websider kunne se ud.
Nøglen er at fortælle historien – ikke kun med bogstaver i ord og sætninger, men i HELE websitet!
Eksemplerne i Dunkley’s indlæg har han fra sine egne masterclass-studerende (Dunkley underviser på University of Westminster i London), der har arbejdet med websider hele foråret. Spørger I mig, ser de viste sider særdeles indbydende ud – både hvad angår interaktionsdesign, brugervenlighed og visuelt design.
It’s in part understanding the story dynamic; when uses are likely to leave and how you might make them stay.
It’s about getting to grips with the visual intelligence of online journalism, which increasingly will be driven by the aesthetics and impact of the visual push to the story.
It’s about leading the site with a story strong enough to draw the user to follow breadcrumbs and access the site and then other stories.
I know I have said this before but this is something the Hollywood film studio sites do very well.
Det drejer sig med andre ord om ikke bare at levere en god tekst og et par billeder – men en hél side, med alt, hvad man kan forestille sig brugerne kunne få brug for, for at opleve den fulde historie… Jeg gentager lige – OPLEVE den fulde historie 🙂
Jeg siger ikke, at alle historier i webavisen skal have sin egen side. Blot, at de historier aviserne vælger at gøre mere ud af – som historien med navnet ‘Forbrydelsen’ de berlingske Cavling-drenge skabte/viste/fortalte sidste år – får sine egne universer. Det kan være de sågar skal have sin helt egen webadresse… Think about it!
Det minder i grunden en del om det, folk som Lars Kolind har talt om i efterhånden årevis. Dét med at skabe værdi for brugeren i kombination med den gode, fængslende historie (hørte ham selv tale om det 28. februar 2006). Brugen er i første omgang fløjtende ligeglad med afsenderen. Hvis historien fanger fortsætter man med at læse/opleve.
Uanset – der er klart mere at udrette for mange danske websider. Måske man skulle sende et par ‘kurérer’ over til Dunkley’s klasse for at se, hvordan de gør?
Det bedste jeg hidtil har set af den slags er:
- Rob Curleys crew skabte for efterhånden mange år siden en flot og fængende side om Mark Twain på The Hannibal Courier-Post
- Carl Johan Engvall skabte for et par år siden en tema side om ‘Wallanders Ystad‘ sammen med Sun-Sentinels Don Wittekind.
- Jesper Berg skabte et forbilledligt eksempel på netop det, Dunkley skriver om, da han og 3F for et par år siden fortalte ‘Gentofte Sagen‘ ved at skabe et helt univers omkring en grim arbejdsulykke i Gentofte Kommune.
Hvem af jer derude syn’s IKKE det her er en god idé? 🙂
2 kommentarer til ““It’s about the story stoopid”…”
Vil lige kommet med et andet godt eksempel:
http://forum.folketidende.dk/dorthe-drabet
Brugen er i første omgang fløjtende ligeglad med afsenderen.
Lige netop, hvilket får mig til at tænke på og anbefale denne artikel:
http://open.salon.com/blog/future_of_journalism/2…