Sofus Midtgaard (han er også på Twitter) har skrevet en ganske interessant kronik i Berlingske med titlen “Mediedebat uden musketerånd“.
Heri taler han om, at spillerne på det danske mediemarked skal holde op med at gå op i slagsmål internt og i stedet kigge i retning af “de store drenge”, såsom Google og Facebook.
Kronikken er anbefalet læsning, så hvis du ikke har læst den, vil jeg foreslå at du gør det nu.
2 kommentarer til “Linktip: Det danske mediebillede mangler musketerånd og innovation”
Wauv, fed kronik! Men som så mange andre tror jeg aldrig de etablerede medier vil kunne grave sig ud af den nedadgående spiral, de har snurret i igennem mange år.
Der skal en ny, visionær spiller på banen, som skider traditionerne et stykke, og gør tingene på hans egen facon. Gid Morten Lund havde indset det, før han brændte sin formue af på Nyhedsavisen…
En ting jeg ikke fatter der ikke er nogen der har lavet endnu, er et fuldkommen transparant, freelance, online nyhedsmedie.
Lav et nyhedssite, hvor freelancere og andet godtfolk, har mulighed for at aggere som “online journalister”. Præmier dem med en gang profit sharing, hvor 70% af alle annonceindtægterne deles ud blandt de journalister, der skriver de bedste artikler.
Promover artikler med flest læsere, skrevet af de mest premierede “journalister”, evt. med hjælp af en redaktør. Vaske ægte YouTube-style.
Altså et nyhedsmedie i den ægte Open Source / Web 2.0 / online / Wiki ånd! Det må sgu’ da kunne lade sig gøre, og i er velkomne til at stjæle idéen…
Viser sig, at min lille forretningsidé ikke er så unik, som jeg havde troet.
Rejseguiden SimonSeeks.com's forretningsmodel er baseret på netop dette koncept: 50% af indtægterne bliver delt med forfatterne af de bedste rejseguides. Kunne være spændende at se et lignende koncept i nyhedsverden 🙂