Som jeg skrev om i indlægget “The Economist: Twitter slog CNN, men “old media” kom godt igen. Gik Twitter i selvsving?“, går Twitter hurtigt i selvsving og man drukner i mere eller mindre ligegyldige tweets.
Og det er ikke kun angående Iran, at det er et problem. I disse dage er der Reboot-konference i København, og da jeg ikke deltager, har jeg planlagt at følge med via Twitter.
For at sikre forvirring er der to Twitter-“hashtags” fra Reboot (#reboot11 og #rb11), som kan gøre det svært at følge med.
Men Twitter har også et problem. Ret ligegyldige tweets (som at folk er ved at gøre sig klar til Reboot eller er ankommet til Kedelhallen) bliver fuldstændig ligestillet med mere interessante tweets, som rent faktisk handler om de ting, der sker og bliver talt om på Reboot.
Det skyldes, at Twitter Search er baseret på her-og-nu og kun arbejder med søgeresultater ud fra et parameter: Tid.
Det fik mig til at skrive på Twitter:
Still waiting for the first valuable tweets from Reboot 11 instead of “i’m at reboot” or “heading to reboot” 🙂 #
Og en kollega giver mig ret:
@larskjensen Agree. This really is a huge problem for twitter feeds. How on earch can we cut the crap and get proper information? #
Og det skriver, tror jeg, ret godt det problem, der er med Twitter. Selvfølgelig er det smart at kunne følge med i realtime, men ikke hele tiden og ikke i alt.
Samtidig er Twitter også meget sårbar overfor “hashtag-spam”, som dette tweet, der tydeligvis blot hægter sig på nogle af de ting, der bliver talt om på Twitter:
LATENIGHT TWITS FOLLOW ME:: shaq lebron iran #iranelection lebron cavs transformers 2 What nkotb song goodnight #reboot11 #
Der mangler ganske enkelt en algoritme, som kan sortere “vigtige” og relevante tweets højere end andre. Det kunne blive baseret på følgende:
- Visninger
- “Re-tweets”
- Links
..men der er sikkert mange flere muligheder. Faktum er i hvert fald, at al information drukner i al information på Twitter i øjeblikket. Som jeg skrev i et senere tweet: Vi har brug for en Google til Twitter. Her er et bud, som dog nok skal modificeres en del 🙂
Jeg har lige fået mere at vide om Reboot i år på 5 minutter end ved at sidde en halv time foran Twitter (on/off) via en “Reboot”-søgning på den danske blogsøgemaskine Overskrift.dk.
Nej, bloggen er ikke død.
2 kommentarer til “Hvor Twitter dog mangler et relevans-filter”
Enig Lars, og du giver et godt bud på parametre, der kunne indgå i algoritmen. Evt kunne “Favorit”-markeringerne på tweets også indgå i vægtningen.
Vi savner nok lidt semantisk web på denne tjeneste 🙂
Vh
Kim
Twitter har én måde at filtere tweets på hvilket er favoritter, men de bliver ikke brugt. Der er simpelthen ikke nogen gevinst for brugere ved at markere et tweet som favorit, bortset fra at de kan ‘gemme det’ til senere.
Tror derimod at Facebook eller Friendfeed vil blive mere og mere værdifulde som tiden skrider frem. Der er to fordele, ‘likes’ er offentlige og kommentarer kan tælles og organiseres omkring den enkelte opdatering. På denne måde kan man hurtigt filtrere til ‘tweets’/opdateringer med x antal likes eller kommentarer.
Facebook er endnu ikke ‘åben nok’ for dette kan lade sig gøre og friendfeed har endnu ikke nok brugere.
Men er helt enig, Twitter bliver hurtigt fyldt med støj, og det tager nogle effektive filtre for at sortere det.