Dette er et gæsteindlæg skrevet af Kenneth Ley Milling.
*
Stifterne af den populære musiktjeneste Last.fm – Felix Miller, Richard Jones og Martin Stiksel – siger ifølge TechCrunch farvel til livsværket, der benyttes af 35 mio. månedlige brugere verden over.
De tre gutter, der startede Last.fm op som en hobby på et værelse i London i 2002, solgte i 2007 sig selv og Last.fm til CBS for $280 mio.
Men efter at CBS angiveligt har videregivet informationer om brugerne til både RIAA (Recording Industry Association of America) og til eget pladeselskab uden brugernes viden, har de tre stiftere fået nok. Uanset mener TechCrunch at vide, at der længe har været kold luft mellem CBS og Last.fm’s ‘fædre’.
Det kan i grunden undre mig, at CBS – som allerede HAR været i søgelyset for den slags forseelser én gang – frit omdeler brugerdata uden brugernes viden, når alle nu ved, hvordan Facebook-stifter, Mark Zuckerberg, ydmygende måtte undskylde, da han i 2007 blev afsløret i at videregive sine brugeres data til tredjepart.
Så er det jeg tænker; Er det bare en risiko, vi brugere må lære at leve med?… Eller er der brug for en solid omgang international jura? (Det sidste stinker af formynderi, gør det ikke?)
På Last.fm’s blog har Felix, Richard og Martin smidt en farvel-og-tak-meddelelse – ikke mindst til sine fans og brugere over hele verden.