Kategorier
Tendenser

Er det virksomhederne, der hænger fast i Internet Explorer 6?

Som jeg skrev for nogle dage siden, har vi besluttet at implemenentere en boks til brugere af Internet Explorer 6-browseren, der besøger ekstrabladet.dk, der fortæller dem, at deres browser er forældet.

Det har fået mig til at kigge lidt nærmere på tallene for Internet Explorer 6 på ekstrabladet.dk – i Googles analyseværktøj Google Analytics. Et lidt pudsigt billede, tegner sig:

I hverdagene (altså mandag til fredag) ligger procentdelen af Internet Explorer 6 på hele ekstrabladet.dk på 16-18 procent. I weekenden daler denne andel til cirka 10 procent.

Forklaringen må være, at når folk går på weekend, så holder de enten fri fra internettet (og ekstrabladet.dk) eller bruger en anden browser, mens de på arbejder sidder på Internet Explorer 6-browseren. Det tyder altså på, at der er nogle virksomheder, der er sløve med at få opdateres deres Internet Explorer-installationer. Til trods for, at Internet Explorer 7 fylder to et halvt år her til april.

Godt nok udgiver Microsoft så vidt jeg ved stadig sikkerhedsopdateringer til Internet Explorer 6-browseren, men jeg må indrømme, at jeg til stadighed kan blive overrasket over hvor meget, en browserversion, som blev erstattet i oktober 2006, stadig kan fylde.

Derudover har Microsoft sikkert også holdt nogle folk fra at opgradere. Det drejer sig her om dem, der sidder på en knapt så lovlig version af Windows-styresystemet, og derfor ikke kan/tør installere den såkaldte Windows Genuine Advantage (WGA), som Microsoft indtil oktober 2007 krævede, at man installerede, hvis man ville have Internet Explorer 7.

Personligt så jeg gerne, at Internet Explorer 6 pakkede sammen og forsvandt ud af markedet. Den har blandt andet nogle dybt mærkelige måder at håndtere CSS-styling på, som gør, at designere og udviklere må lave undtagelser til den, og så fylder Internet Explorer 6 ej at forglemme otte år i år – meget er sket siden 2001.

Internet Explorer 6 logo

Hvad kan der gøres?
Hvad kan vi gøre for at få de eksisterende Internet Explorer 6-brugere over på Internet Explorer 7 eller et af alternativerne? Jeg synes Drop IE6-kampagnen er en god idé, men det er jo ikke sikkert, det er den endelige løsning. Eller skal vi bare leve med, at Internet Explorer 6 vil have en del af markedet?

Eller skal Microsoft gøre Internet Explorer 7 (eller Internet Explorer 8 når den kommer på gaden) til en tvungen opgradering og ophøre med at supportere Internet Explorer 6 og ældre?

4 kommentarer til “Er det virksomhederne, der hænger fast i Internet Explorer 6?”

Dejligt at i med en stor side som EB forhåbentligt kan få nogle folk til at få opdateret deres browser. Jeg tror også det er virksomhedernes IT afdelinger der er lidt sløve i betrækket sammen med piratkopierne der ikke tør at opgradere til en nyere version.

En side jeg udfører seo på, viser ligeledes at de fleste besøgende kommer mellem kl. 08.00-11.30 og 14.00-15.00 og 20.30-21.30 Så det bekræfter også din hypotese omkring at det er i arbejdstiden folk er på ie6, da det er der de er på nettet.

Jeg fandt i øvrigt vej til din blog(ser spændene ud) via blog.v4d5.net

@ Søren,

Er det muligt at få set kurven med de seneste tal?

@ Jacob,

Tak for de pæne ord, vi må blot håbe, at IE6-brugerne lytter efter og opdaterer/skifter browser. Best case scenario er, at IE6’s andel falder til et så lille tal, at man kan sige, den ikke længere er understøttet – og dermed stoppe med at bruge tid på alle de undtagelser og tweaks, den kræver.

Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *