Da jeg for et stykke tid siden var på besøg på Journalisthøjskolen for at tale om nye medier, skulle jeg vise et kort, som Politiken havde lavet.
Jeg kunne ikke finde kortet ved at søge på politiken.dk, og i stedet fandt jeg det ved at søge via Google.
Nu ville jeg lige teste, om søgefunktionen på Politikens netavis egentlig gør det, den skal. Prøv en søgning på “skyderier københavn” på politiken.dk:
Søgningen gav ingen resultater
Så prøver vi samme søgning på Google, denne gang med “site:politiken.dk” inkluderet for at indikere, at vi kun vil søge på politiken.dk:
Resultaterne 1 – 10 ud af ca. 1.230 fra politiken.dk for skyderier københavn.
Google er med andre ord langt bedre til at finde indhold på politiken.dk end Politikens egen søgemaskine. Det ville jeg måske lige notere mig, hvis jeg arbejdede med teknikken på politiken.dk.
9 kommentarer til “Skal du finde noget på politiken.dk? Så brug Google”
Sådan synes jeg meget ofte at det er. Det er slet ikke et problem der er begrænset til pol.dk.
Jeg ender mige ofte med at foretage en site:-søgning på Google fordi websites egne søgefunktioner simpelthen bare ikke er gode nok (det gælder bestemt også søgefunktionen på spiri.dk :)).
Man burde nok få implementeret en søgefunktion via Google.
Redaktør for digitale medier på Politiken, Michael Arreboe, sagde i Harddisken i fredags, at Politikens søgefunktion er Google-teknologi.
Men den kan man jo skrue på.
Tak for det, det må jeg have overhørt.
Vi bruger også Google som søgemaskine, det er vist nok på tværs af koncernen. Var ikke helt sikker på, om Politiken havde fået implementeret deres. Det er jeg stadig ikke helt 😉
// Lars
Jeg hørte det også. Men det lader ikke til at Politikens (og resten af jeres, Lars?) implementeringer er en så rendyrket en som fx den TV 2 bruger.
TV 2 bruger en decideret Google Custom Serach-ting (det som jeg også overvejer at bruge på min blog). hvilket bl.a. betyder at man ryger over på http://www.google.com når man søger. Det går man jo ikke hos pol.dk. Kunne forestille mig at de måske bruger http://www.google.com/enterprise/ (uden at jeg dog aner noget om det!)
Det som vi bruger er den helt store pakke, Google Search Appliance.
// Lars
OK, så tænkte jeg ikke helt forkert 🙂
Forresten var ordet “rendyrket” vis ikke det helt rette i sammenhængen. Jeg mener ikke nødvendigvis at TV 2’s løsning er bedre :).
Så vidt jeg forstår er forskellen på de to, at man i TV 2’s tilfælde (nu skal jeg selvfølgelig passe på da jeg heller ikke har nogen insiderviden far TV 2, men hul i det :)) bruger Googles websøgning, så det simpelthen “bare” er en site:-søgning der bliver udført. hvorimod GSA er en “ost” man får leveret og som så nærmest laver en lokal version af Google.
Jep, og Search Appliance kan integreres dybere i virksomheden til også at omfatte dokumenter, intranet etc etc etc.
Denne video fortæller lidt mere (-:
Man skal ikke bare bruge Googles søgemaskine på sit websted, man skal også knytte annoncer til med Google AdSense – noget Politiken ikke vil.
Søgeannoncer er langt de mest effektive. På dSeneste har annoncerne på søgesiden en CTR på – og hold nu fast – 32 procent.
Politiken går sandsynligvis glip af en formue, fordi de holder fast i nogle latterlige principper.
Nu er jeg jo ikke ansat til at forklare / forsvare noget med Politiken.dk 😉 – jeg kan bare sige, at vi har købt en Google-miniserver til at stå for søgefunktionen på Politiken.dk . Så den er på vej …..vi er mange der glæder os.