Den respekterede amerikanske journalist, Jeff Jarvis, har på sin BuzzMachine-blog skrevet et indlæg på baggrund af nye tal fra Newspaper Association of America (bemærk altså, at der er tale om amerikanske tal).
Hans konklusion er klar: Det ser sort ud for aviserne.
Nettets del i indtjeningen vokser stadig, og den trykte andel falder. Jarvis er ikke i tvivl om, at aviserne ikke kommer tilbage:
Yes, some of this is as a result of the economic downturn, especially in real estate (and jobs will be next and cars after that and retail along for the ride down). But even when those segments rise again, newspapers will not — not — recover what they have lost. They lose doubly in a downturn: advertisers spend less because they have less and then they realize they can keep spending less. It’s a reverse plateau.
The situation is desperate.
Det er der meget rigtigt i, og jeg tror, at den amerikanske situation minder meget om den danske, måske i virkeligheden omvendt, at den danske situation ligner den amerikanske.
Jeg tror heller ikke, at aviserne vil rejse sig, lige meget hvor mange relanceringer, man foretager.
Vi må ikke glemme, at folk ikke har forladt den pågældende avis, fordi den er blevet dårlig. Nej, folk har forladt selve avismediet, fordi det ikke er tilstrækkeligt længere. Der er tale om en generel tendens i store dele af verden. Det kan en relancering næppe ændre på.
Eller hvad? Tror du, aviserne kommer tilbage?