Som man kan læse hos MediaWatch, så bløder avisbranchen og starten på 2008 har været forfærdelig, i hvert fald hvad angår oplagstal — især for JP/Politikens Hus. Det viser seneste opgørelse fra Dansk Oplagskontrol.
MediaWatch har en liste over de aviser, der er gået mest tilbage i dagligt oplag:
- Politiken: -10.543 eksemplarer
- Jyllands-Posten: -9.070
- Ekstra Bladet: -8.024
- Nordjyske Stiftstidende: -6.725
- Berlingske Tidende: -5.743
- B.T.: -5.366
- Dagbladet: -4.286
- JydskeVestkysten: -3.578
- Sjællandske: -2.851
- Århus Stiftstidende: -2.776
Altså en samlet tilbagegang for JP/Politikens Hus på 27.637 aviser. Av.
I et interview med MediaWatch forklarer Ekstra Bladets (hvor jeg arbejder) chefredaktør Poul Madsen, at faldet især skyldes gratisaviser:
“Der er sket det, at gratisaviserne har flyttet sig mere og mere væk fra at være husstandsomdelte, så der nu reelt er fire stærke trafikaviser. Og vi kan se, at vi slet ikke er ramt i de områder, hvor gratisaviserne ikke udkommer.”
Interessant er det i denne sammenhæng, at JP/Politikens Hus selv er repræsenteret i gravisaviskrigen, med 24 Timer, som har kostet mere end 300 millioner kroner indtil videre. Er JP/Politikens Hus så med til at grave graven for koncernens betalte medier? Det er én udlægning.
Uanset hvad, så er faktum, at gratisaviskrigen har kostet den danske dagbladsbranche 12 års overskud — og tilsyneladende en hulens masse læsere.
Så hvem står bedst i gratisaviskrigen?
24 Timer, hvis koncern mister oplag blandt andet på grund af gratisaviserne? Nyhedsavisen, der har fyret halvdelen af sin journalistiske stab? Eller Urban (som er blevet relanceret og har “problemer“) eller MetroXpress (som kom ud med “et flot overskud“)?