Kategorier
Journalistik Nyheder Tendenser

Blogging er nået til den danske PR-branche

Hos ComON læser jeg, at Presswire (der håndterer udsendelse af pressemeddelelser) nu også vil sende pressemeddelelser til bloggere.

Det foregår på den (synes jeg) gode måde, at bloggeren selv opretter sig hos Presswire, vælger hvilke kategorier vedkommende er interesseret i også ellers begynder at modtage pressemeddelelser indenfor de kategorier. Simpelt.

Men hvorfor vil Presswire til at sende til bloggere? Svar: Hurtighed og specialisering.

»Vi ser oftere og oftere, at det er bloggerne, der kommer først med nyhederne eller er dem, der sætter en dagsorden. Det skyldes, så vidt vi ser det, at bloggerne er meget specialiserede. Nogen skriver om it på et meget højt og samtidig smalt niveau, og andre blogger om roser på et fagligt niveau, hvor de etablerede ikke kan være med,« siger journalist Rene Hjetting fra PressWire.

Nu kan man selvfølgelig sige, at der ikke er noget nyt i det (jeg har selv fået en del e-mails fra pressefolk i forskellige startups på baggrund af min engelske blog), men Presswires måde at gøre det på, synes jeg virker rigtig fornuftig.

Så nu har jeg tilmeldt mig med mine kategorier, så må vi jo håbe, at der bliver annonceret noget spændende 🙂

Hvis du er blevet interesseret, kan du også oprette dig som blogbruger hos Presswire.

Kategorier
Borgerjournalistik Distribution Journalistik Tendenser

Jordskælv: Twitter slår medierne på hurtighed

Jens Jørgen Madsen (der var så flink at nævne vores manifest på journalisten.dk) har tippet mig om historien om, at Twitter har slået de traditionelle medier i dækningen af jordskælvet i Kina. Slået på hastighed, forstås:

News of the deadly catastrophe reached Twitter devotees such as blogger Robert Scoble in San Francisco even before the massive temblor, which killed more than 12,000 people in Sichuan province, was reported by news organizations and the earthquake-tracking US Geological Survey.

“Several people in China reported to me they felt the quake while it was going on!,” Scoble wrote in his popular Scobleizer blog.

Twitters are abbreviated text messages that can be instantly posted on online bulletin boards and personal websites and sent to the mobile telephones of selected friends.

They were at the forefront of a gush of quake pictures and video swiftly posted online via services such as Yahoo’s Flickr, Google’s YouTube, and French entrepreneur Loic Le Meur’s fledgling Seesmic, which has been called the “Twitter of video.”

Twitter reportedly became a source of information for major news organizations covering the China earthquake.

“This event has the potential to bring mainstream media into the Twitter world,” Alec Saunders wrote in his Personal Soapbox blog.

Helt almindelige mennesker har altså skrevet på Twitter om jordskævlet, og der har de traditionelle medier slet ikke kunne følge med.

Hellere lille og rap end stor og…
Jeg har tidligere skrevet, at jeg ikke synes, at Twitter er særlig velegnet til samtaler, men her ser vi Twitters styrke: Hurtighed og en stor skare af mennesker, som er på tjenesten, hvad enten de selv skriver på Twitter eller blot følger med i strømmen for at være opdateret.

Jeg har tidligere skrevet om, hvordan mikrotjenesten Jaiku overhalede de traditionelle medier på hastighed, da der var bombealarm på Høje Taastrup station.

Kan jordskævlet i Kina være, som der står i artiklen hos Yahoo News, dén begivenhed, som får mikromedierne (som fx Twitter og Jaiku) ind på mainstreamscenen? Jeg tror i hvert fald, vi er ved at være der.

Kategorier
Nyheder

Holy smokes! CBS køber CNET

CNET, som blandt andet står bag CNET News (et teknologi-site med bl.a. nyheds, anmeldelser, test, kommentarer), som jeg læser og følger meget, bliver nu købt af CBS for intet mindre end den vanvittigt imponerende sum af 1,8 milliarder dollars – ifølge valutakurser.dk svarer det til 8,68 milliarder kroner.

Det står at læse på DealBook-bloggen hos New York Times.

“There are very few opportunities to acquire a profitable, growing, well-managed Internet company like CNET Networks,” he said in a press release Thursday. “Together, CBS and CNET Networks will have significant additional exposure to the fastest-growing advertising sector and can accelerate our growth through a number of new content, promotion and advertising initiatives.”

[…]

CBS has picked up smaller Web properties in the last year or so, including Last.fm, a music Web site for which it paid $280 million, according to regulatory filings. It also acquired Wallstrip, an irreverent financial Web program, and DotSpotter, a celebrity gossip site.

But at $1.8 billion, Thursday’s deal for CNET is the biggest by far in its recent Internet expansion.

På Bits-bloggen (også hos New York Times) har Saul Hansell skrevet et indlæg om, hvorfor CBS er en ideel køber af CNET.

På TechCrunch har Michael Arrington, selvfølgelig, også blogget nyheden og i indlægget “Why CBS bought CNET and not the other way around” skriver han lidt mere om købet.

Kategorier
Borgerjournalistik

Journalisten.dk har skrevet om vores manifest

Du har muligvis allerede set det hos Kim, men Journalisten.dk har i dag publiceret en artikel om vores manifest.

I artiklen taler Kim og jeg lidt om, hvorfor vi synes, det var på sin plads med et borgerjournalistisk manifest. Det bedste ved artiklen i mine øjne er nu, at Jens Jørgen Madsen slutter artiklen med Kims citat og en opfordring til debat/dialog:

Målet er nu, at alle andre journalister blander sig i debatten og kommer med indspark til manifestet.

»Når der bliver skabt nye rene borgerjournalistiske medier – hvilket der forhåbentligt vil komme mere af – så bør de også bekende sig til udmærkede dogmer om, at medierne skal være tilstræbt objektive og høre begge parter i en sag. Derfor ser jeg manifestet som en brobygning og et ‘Så Vågn Dog Op og Eksperimenter’ til mine kolleger i pressen,« siger Kim Elmose.

For mere information kan du læse mit oprindelige indlæg om manifestet.

Kategorier
Distribution

FDIM snart klar med nyhedsbrev-statistik – men kan vi bruge det til noget?

FDIM logo

Hos MediaWatch ser jeg, at FDIM er på vej med statistik for nyhedsbreve, altså dem, der bliver leveret per e-mail:

Nyhedsbreve er – med en daglig “reach” på omkring 50 % af den danske befolkning – en interessant medietype. Nyhedsbreve anvendes af næsten alle etablerede medier og fungerer både som trafikgeneratorer og som selvstændige annoncemedier.

Det lyder jo meget godt. Men kan vi bruge de tal til noget? Og vil de blive præcise nok? Jeg har hørt, at det er blevet alt for svært at lave statistik, efter de fleste mailprogrammer (og webmail-applikationer som Gmail og Hotmail) automatisk blokerer billeder – tidligere var det tricket, at man så kunne gøre statistik på hvor mange gange, det billede blev vist.

Jeg tænkte lidt, at nu har FDIM fundet en ny måde at gøre det på. Men det, lyder det ikke til, man har:

Det centrale begreb i den nye måling bliver antallet af aktive modtagere – dvs. det antal emailadresser som et givent nyhedsbrev rent faktisk bliver leveret til.

Antallet af aktive modtagere vil på denne måde dokumentere hvor mange der har haft “opportunity to see”. Ligesom gratisaviser kan fortælle hvor mange aviser der er lagt i fysiske postkasser, vil nyhedsbrevsudgivere kunne fortælle hvor mange nyhedsbreve der er leveret til mail-inboxe.

Sensationen er til at overse. Det eneste, den nye statistik gør er, hvad der varer til at tage antallet af udsendte nyhedsbrevet og fra det tal trække antallet af bounces – altså hvor der bliver svaret, at mailadressen ikke eksisterer.

Det er selvfølgelig muligt, at det viser sig, der er mere nyt under solen, når den nye statistik bliver præsenteret og taget i brug, men indtil nu lyder det ikke af så meget.

Kategorier
Tendenser

Google på vej i Metro Internationals bestyrelse

MediaWatch har en interessant historie om, at Google er på vej ind i Metro Internationals bestyrelse.

Det er næppe uventet, at Google engagerer sig i et mediehus, men det overrasker mig lidt, at det er Metro, der ikke – i hvert fald ikke på vore breddegrader – er kendt for en stor tilstedeværelse på nettet.

I samme åndedrag kan nævnes, at MediaWatch også skriver, at Metro Internationals administrerende direktør Per Mikael Jensen forudser en massiv bladdød i Danmark:

“I gamle dage kunne dagbladene bare afskærme og forsvare deres marked, men du kan ikke bare ringe til Facebook og bede dem om at holde sig væk,” siger han. Han mener bestemt ikke, at avisbranchen har set det værste endnu, men er dog samtidig af den opfattelse, at der er for tidligt at skrive avisernes gravskrift.

Han mener, at der kun er én landsdækkende avis tilbage her i landet om 20 år. Spændende bud.

Kategorier
Borgerjournalistik Profileret

Præsenterer: Det borgerjournalistiske manifest

Udviklingen går stærkt indenfor de nye medier i øjeblikket, og især indenfor brugergenereret indhold og borgerjournalistik er der sket store ting bare indenfor de seneste seks måneder.

Men hvor der ikke mangler forandringer, mangler der til gengæld en hel central definition af, hvad borgerjournalistik rent faktisk er. Derfor præsenterer vi (mig + Kim Elmose, Kenneth Ley Milling, Mads Kristensen og Lisbeth K. Larsen) nu det borgerjournalistiske manifest.

Manifestet opstod oprindelig som idé efter et møde, Mads indkaldte til, og som blev afholdt den 9. januar 2008.

Her snakkede vi frem og tilbage, og en klar konklusion var efter mødet var, at der netop mangler en præcis definition af, hvad borgerjournalistik er. Er det for eksempel nok at stille borgerne spørgsmål (fx gennem spørgeskemaer) eller skal de aktivt bidrage med indhold?

Du kan læse hele manifestet nedenfor, men inden du gør det, vil jeg lige præsentere dem, der sammen med mig står bag det.

Kim Elmose er i skrivende stund blogredaktør på Politiken, efter at have været netchef på Ingeniøren. Kim blogger fast på Mediehack og er makker med Kenneth og jeg på Online Minds.

Kenneth Ley Milling er webredaktør hos Update (tidligere Center for Journalistik og Efteruddannelse). Han blogger blandt andet på Kenley, Journalist 2.0 og Mobiljournalistik.dk og er også med i Online Minds med Kim og jeg.

Mads Kristensen, som lever på VadNu.com, arbejder som konsulent med nye medier. Mads blogger også på Journalisten.dk og på Mediawatch.dk.

Lisbeth K Larsen er friskuddannet journalist fra RUC, hvor hun skrev speciale i brugergenereret indhold med udgangspunkt i Ekstra Bladets nationen!.

Og så til manifestet:

* * * * * *

Det borgerjournalistiske manifest

Indledning
Et spøgelse går gennem redaktionsgangene – borgerjournalistikkens spøgelse. Mange kræfter i det gamle mediebillede har sluttet sig sammen til en klapjagt på dette spøgelse, mens andre søger at integrere det under andre former.

I det danske mediebillede mangler der en klar definition af begrebet ‘borgerjournalistik’.

I den ene lejr ser man borgerjournalistik som en oplagt mulighed for at lade borgerne komme til orde ved at gøre dem til deltagere i produktionen af medieindhold frem for passive forbrugere. I den anden lejr ser man borgerjournalistik som en mulighed for at bedrive undersøgelser og målrettet markedsføring.

Med denne tekst søger vi at bringe klarhed omkring, hvad det præcist indebærer at være et borgerjournalistisk medie med borgere som journalister.

De 11 teser

  1. Et borgerjournalistisk medie lytter lige så meget, som det spørger.
  2. Et borgerjournalistisk medie sætter den lokale dagsorden, fordi det tager udgangspunkt i borgerne selv.
  3. Et borgerjournalistisk medie definerer væsentlighed ud fra nærhed til borgernes liv og dagligdag.
  4. Et borgerjournalistisk medie er mere end spørgsmål og afstemninger.
  5. Et borgerjournalistisk medie er afhængig af artikler og indhold leveret af borgerne.
  6. Et borgerjournalistisk medie lader borgerne skildre begivenhederne, som de ser dem, men tilstræber sig objektivitet.
  7. Et borgerjournalistisk medie giver tilbage til det samfund, det er udsprunget af.
  8. Et borgerjournalistisk medie kan både være baseret på geografi og/eller emner/kategorier.
  9. Et borgerjournalistisk medie kan ikke forceres til at opstå, det skal opstå med udgangspunkt i deltagerne.
  10. Et borgerjournalistisk medie har plads til niche-journalistik
  11. Et borgerjournalistisk medie bekender sig til de klassiske journalistiske idealer med tilstræbt objektiv dækning af et emne, hvor alle parter søges hørt – og de journalistiske produkter ikke alle er subjektive indlæg i samfundsdebatten.

Underskrivere
Kim Elmose | Kenneth Ley Milling | Mads Kristensen | Lars K Jensen | Lisbeth K Larsen

* * * * * *

Du kan også læse manifestet her. Læs også Mads’ indlæg om manifestet på hans blog på Journalisten.dk.

Kategorier
Profileret Tendenser

Twitter dur ikke til samtaler

Flere og flere taler om det, og flere og flere bruger det: Twitter.

De fleste beskriver Twitter som en mikroblogtjeneste, hvor man via sin mobiltelefon, browser eller instant messaging-klient (for eksempel Google Talk) for eksempel kan skrive, hvad man laver lige nu, eller hvilke tanker man gør sig, hvad enten det er om livet, sit arbejde, sin hobby eller noget helt fjerde.

Der er bare det ved det, at Twitter slet ikke er en mikroblogtjeneste. For en central del af begrebet “blog” er dialogen, og den har Twitter ikke.

Det har en tjeneste som Jaiku derimod. Her kan man kommentere på hinandens “mikroindlæg” (max. 140 tegn), og så kører samtalen. På Twitter kan man svare hinanden ved at skrive “@” efterfulgt af vedkommendesbrugernavn. Så hvis du for eksempel vil skrive et svar til mig, skal du skrive “@larskjensen: blah blah blah”.

Men den feature holder ikke. For hvis du nu vil svare på noget, jeg har skrevet, og jeg når et poste et nyt mikroindlæg, inden du får skrevet dit svar færdig, ja så tror Twitter, du henviser til mit seneste mikroindlæg, som i teorien kan omhandle noget helt andet. Og så går samtalen i stykker.

Jaiku har samtalen i centrum
På Jaiku er det mere logisk. Det fungerer fuldstændig som på en blog: Et indlæg øverst, og så kommer kommentarerne i kronologisk rækkefølge med de ældste først.

Jeg har hældt lidt af min frustration over Twitter ud på netop Jaiku (lige her), hvor du kan se, at der faktisk kører en samtale. Det ville aldrig kunne lade sig gøre på Twitter i en så overskuelig form.

Min ven og blogmakker på Online Minds, Kim Elmose skrev for noget tid siden en artikel om Jaiku og Twitter til “Magasin”-tillæget til Politiken. Og hvad gjorde Kim? Han efterlyste selvfølgelig pointer til sin artikel på Jaiku. Også det, kom der en snak ud af.

Heller ikke det ville kunne lade sig gøre. Kim ville have haft svært ved at samle op på alle svarene og det ville blive et virvar af mikroindlæg. På Jaiku ligger de pænt i rækkefølge efter hinanden.

Dit liv i ét feed
En anden ting Jaiku har er muligheden for at tilføje RSS-feeds. Det vil sige, at du automatisk kan tilføje feeds med for eksempel dine Flickr-billeder, dine del.icio.us-bogmærker, den musik du hører på last.fm, indlæg fra din(e) blog(s) og så videre og så videre. Kort sagt kandu tiføje alt, der har et RSS-feed.

Med andre ord kan din Jaiku-profil altså blive en form for “life feed”, som en anden Jaiku-bruger (navnet er desværre væk lige nu, sorry!) kaldte det. For eksempel har du et RSS-feed på Kims online liv her.

Hvad er det så, Twitter har, som gør, at det er det, de fleste snakker om og bruger? Publikum. Kvantitet. Og så at de var først.

Derudover hjælper det heller ikke Jaiku, at man stadig er på invitations-basis (det vil sige, man skal have en invitationskode for at kunne oprette sig (jeg har nogen, hvis det er)). Invitationerne blev introduceret da Jaiku blev købt af Google tilbage i oktober 2007.

Men hvor længe kan Twitter holde positionen som den største spiller på det marked? Der mangler i hvert fald et interface, der gør det nemmere og mere overskueligt at snakke med hinanden via Twitter.

For det er jo det, vi i bund og grund vil. Snakke.

Kategorier
Design

Hvad vil DU gerne se på forsiden af dr.dk?

Ernst Poulsen, der er nyhedsredaktør for nye medier i DRs chefredaktion, spørger på sin blog, hvad du synes om den nye side, og hvad du savner.

Jeg synes, det er en fornuftig tilgang til udviklingen af en så besøgt side som forsiden på dr.dk, så jeg vil blot opfordre til, at du kommer med dine indspark til Ernst.

Kategorier
Design

The Economist redesigner hjemmesiden

Som abonnent på The Economist e-mail-nyhedsbreve er jeg blevet “inviteret” til at kigge på et preview af deres kommende redesignede hjemmeside. Du kan se et dump af siden her.

Nu er det svært at sige noget ud fra et billede af forsiden (man kan ikke se på artikelbasis), men umiddelbart synes jeg, det ser godt ud. Det ser ud til at designet forbliver rimelig rent og overskueligt. Meget i stil med det nye BBC News-design, som jeg er helt tosset med.

Der nævnes tre ting, som har været i fokus i forbindelse med redesignet:

  • In-depth analysis of important events around the world is now showcased more prominently to highlight breaking news updates.
  • Centre column now features the most important editorial coverage, to help you get more out of The Economist online.
  • Navigation has been simplified to highlight our major editorial areas and we have added fly-out menus to give you direct access to all the key pages on the site.

Og The Economist skriver afsluttende om det nye design:

The new design is an evolution, not a revolution, though we hope you will agree that the changes will make your visits more enjoyable. So that the change does not come as too much of a surprise on Monday, we have created a brief tour.

Det nye economist.com er sat til at gå i luften på mandag den 12. maj.