Kategorier
Sociale medier

Zuckerbergs ønske om regulering handler om konsolidering

Den pludselige forelskelse i GDPR handler formentlig mest om at beskytte Facebook mod konkurrence.

Måske har du set den seneste artikel/klumme fra Facebooks stifter og CEO, Mark Zuckerberg, som blandt andet er udgivet hos The Washington Post.

Her er der nye toner. For Zuckerberg, som nogen vil mene har været god til at udnytte, at internettet ikke er reguleret, erklærer sig nemlig enig i, at der er brug for netop mere regulering.

Han skriver blandt andet:

“I believe we need a more active role for governments and regulators. By updating the rules for the Internet, we can preserve what’s best about it — the freedom for people to express themselves and for entrepreneurs to build new things — while also protecting society from broader harms.”

Han er også fan af EUs GDPR, fortæller han:

Third, effective privacy and data protection needs a globally harmonized framework. People around the world have called for comprehensive privacy regulation in line with the European Union’s General Data Protection Regulation, and I agree. I believe it would be good for the Internet if more countries adopted regulation such as GDPR as a common framework.

Det lyder jo enormt flot og fint og som om, Facebook-ledelsen nu har indset, at der vitterligt er brug for regulering. Men… det kan jo også være, at Facebook selv har interesser i mere regulering.

Mere regulering betyder blandt andet højere indgangsbarrierer*, hvilket gør det sværere for udfordrere og iværksættere at true Facebook.

(*Læs om Michael Porters ‘Five Forces’, hvis du er nysgerrig på mere.)

Og i en tid, hvor Facebook må notere sig faldende brug og står overfor et skifte i retning af større privacy (formentlig også en del af konsolideringen) – og hvor en demokratisk politiker med præsidentambitioner går til valg på at bryde blandt andet Facebook op, kan man stå i en sårbar situation.

Rasmus Frederiksen, en af mine tidligere kolleger, hentydede selv til det, da han tippede mig om artiklen i et tweet:

Søren Pedersen, en anden tidligere kollega (som mange nok bedst kender som @systemaddict på Twitter), svarede ved at linke til dette tweet fra Michael Arrington, der i sin tid stiftede TechCrunch:

Så, selvom det lyder dejligt, at Zuckerberg har forelsket sig i GDPR, så handler det mest om at beskytte Facebook.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *