Kategorier
Design Journalistik Nyheder Tips

Sjælland får nyt, lokalt nyhedssite, men …

sn.dk har set dagens lys og skal tilfredse sjællændernes behov for lokal nyhedsopdatering. En stor opgave, og der er stadig en del at arbejde med

Dette er et gæsteindlæg skrevet af Michael Winther-Rasmussen.

*

Nyhedsdækningen har fået et nyt dansk familiemedlem. Sjællandske og Dagbladet Frederiksborg Amtsavis er gået sammen om sn.dk (Sjællands Nyheder).

Der er tale om en markant oprustning i forhold til det, der tidligere er blevet tilbudt af lokal nyhedsdækning på Sjælland. Ikke mindst er der tale om gratis nyheder, hvilket er et skifte for Sjællandske, der tidligere havde betalingsmur omkring sit indhold – med en beskeden trafik til følge.

Midt i glæden over oprustningen, så er der dog tale om en konservativ løsning, hvor der er plads til forbedringer, og hvor der – naturligvis – skal klares nogle børnesygdomme omkring blandt andet billedbrug, rubrikker, prioriteringer etc.

Nu skal sn.dk have lov til at finde sig selv, sine brugere og ikke mindst gøre sig erfaringer omkring den redaktionelle profil, således at produktet optimeres i forhold til såvel annoncører som brugere.

Men lad mig dog bare allerede nu påpeger nogle meget iøjnefaldende områder, som man klart bør overveje at se nærmere på.

  • Seneste nyt er præsenteret i et statisk setup, hvilket er i direkte strid med indholdets koncept. Hvor er tidsangivelsen? Netop tidsangivelser er med til at signalere, at der er tale om et site, der opdateres løbende.
  • Og nu vi er ved Seneste Nyt, så bør sn.dk overveje, hvad man egentligt vil have med, og skal altid præsenteres identisk. Netop nu er ”Ny læk i amerikansk rumfærge” seneste nyhed. Nummer tre på listen er “Græsk antiterrorpolitimand dræbt i Athen”. Jeg har forståelse for, at man gerne vil have hele nyhedsstrømmen samlet, men det er bliver uprioriteret (det er jo end ikke prioriteret efter tid, når man ikke præsenterer publiceringstidspunktet). Det er min erfaring, at brugerne af lokale nyhedssites bruger disse sites på grund af det lokale indhold. Trafikken i eksempelvis udenlandsstoffet er begrænset i forhold til mængden. Det giver langt bedre mening at tage nationale/internationale nyheder og give det en lokal krog. Og så skal det nævnes, at seneste nyt er prioriteret både med tid og sektion nederst på forsiden!
  • Der er tænkt i brugerinvolvering med såvel mulighed for at debattere og for at anbefale en artikel, men logikken i sidstnævnte er ikke nem at få øje på. Hvorfor præsenteres jeg for “Polsk trussetyv snød alarmen i Bilka” i forbindelse med artiklen ”Løverne gør det igen” (omhandler Lions arrangement ifm Sankt Hans)? Og hvad laver den lille kasse i øvrigt der? Det havde givet mere mening med links til relevante artikler – men faktisk er der slet ikke links til andre artikler – heller ikke der, hvor det ville give klar mening.
  • screendump fra sn.dk

  • Hvide pletter kan ikke undgås på nyhedssites. Det er dog problematisk, når det bliver mere reglen end undtagelsen. Det sker desværre på artikelsiderne, hvor man tillader to bannerannoncer ved siden af artiklen. Det kan fungere, hvis man har stramme regler for størrelserne og i øvrigt forventer at det redaktionelle indhold har en vis længde. Det er ikke tilfældet på sn.dk, hvorfor man flere steder oplever så store hvide pletter, at jeg ikke tror brugerne kommer længere ned ad siden.
  • Forsideprioriteringerne virker logiske så langt, at man faktisk satser på de lokale nyheder. Jeg kan dog komme i tvivl om, hvorvidt, der er tale om en form for automatik eller rent faktisk styres af menneskehånd. Denne morgen var tophistorien fra dagen forinden kl. 15.45. Det kan man leve med (hvis det er en undtagelse), når man kender til nyhedsstrømmen, men sn.dk bør overveje at arbejde med planlægning af publicering, så man altid har en frisk tophistorie om morgenen. Det gik dog helt galt kl. 8, da tophistorien blev skiftet ud med en historie fra dagen forinden kl. 15.26 (!) Blandt de fire øverste lå i øvrigt også en artikel (uden billede, hvilket også er problematisk i det valgte layout) fra dagen før kl. 12.08. Her er vi ude i noget der ligner en et døgn gammel nyhed. Det må man kunne gøre bedre, når man har et så stort område at hente nyheder i.

Jeg vil med stor interesse følge sn.dk fremover. Ikke kun fordi jeg er i den geografiske målgruppe, men også fordi det er det nyeste site, og derfor burde afspejle udviklingen inden for nyhedsformidling online. Her er der stadig en del at arbejde med. Til gengæld kunne det også være interessant at vide, hvor mange journalistiske ressourcer, der rent faktisk er kastet ind i projektet.

Det giver ikke sig selv, at man vil være Sjællands førende medie på nettet, hvis ikke man også investerer i indhold. Det er en massiv opgave at give folk nok lokalt indhold til at de rent faktisk føler sig ordentligt orienteret.

2 kommentarer til “Sjælland får nyt, lokalt nyhedssite, men …”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *