Kategorier
Tendenser

Borgerjournalistik har stort potentiale på JyskeVestkysten

MediaWatch har historien “Kamber: Borgerjournalistik rykker“, hvor Mikael Kamber forklarer, at selvom borgerjournalistikken endnu ikke tjener de store penge, så er der et stort potentiale, og fem procent af trafikken på jv.dk tilhører borgerjournalistikken.

Kamber taler blandt andet også om “professionel coaching” af borgerjournalisterne og »et socialt site for de forskellige lokalområder, vi dækker«.

Det lyder spændende, især på lokalområdet er der gode muligheder for at lade brugerne komme til orde omkring sager, der vedrører dem, og som de ved noget om — i stedet for at de skal tage stilling til store emner som præsidentvalg, udenrigspolitik og lignende.

Jeg kender ikke mere til JyskeVestkystens satsning, end der står i artiklen, men jeg håber ikke, at man laver endnu et centraliseret site, hvor borgerne skal levere indholdet til JyskeVestkysten for at blive repræsenteret. I stedet bør man fra JyskeVestkystens side finde gode blogs, YouTube-brugere, (hobby)fotografer, der uploader billeder på for eksempel Flickr og så videre i lokalområdet og følge deres sites/profiler i stedet for at forlange, at de også skal levere deres indhold til mediet.

Selvfølgelig skal brugerne kunne bidrage med indhold (tekst, video, billeder) direkte til mediet, men mediet skal også kunne finde det gode indhold “derude” på internettet.

6 kommentarer til “Borgerjournalistik har stort potentiale på JyskeVestkysten”

Hej Lars,

Du har fuldstændig ret i din analyse. Gad vide hvornår medierne finder ud af, at en væsentlig del af deres rolle i den moderne online verden er at fungere som kuratorer også og ikke kun som indholdsproducenter.

[…] Så sandt så sandt. Medierne bør starte med at erkende, at de ikke er de eneste saliggørende i denne verden. Når de efter en sikkert lang og smertefuld proces endelig har indset det, kan de begynde at arbejde med, hvordan de skal flytte sig i værdikæden og forsøge at spille en mere central rolle i deres læsere og brugeres digitale liv. For mig at se er det bydende nødvendigt, hvis medieselskaberne skal kunne se ind i fremtiden med bare en lille smule sindsro. Og hvis man ikke lige vil gå den fulde mil, findes der, som Lars K. Jensen bl.a. beskriver, masser af ting, man kan gøre for at komme brugerne i møde. […]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *